måndag 28 maj 2012

Svar på kommentar

Jag fick en kommentar från Marie som jag känner att jag måste svara på.
USCH SKÄMS PÅ DIG, gå ur för att ni inte fick fribiljetter, SKRÄMMANDE!!!!!!!
Du hackar på folk som vill ha saker men som du anser att de inte behöver.
Själva har ni båda jobb,hus, bil och HUSVAGN.
Att ni inte har råd med vissa saker är för att ni felprioriterar.
SLUTA snika på andra och låt dom som VERKLIGEN behöver hjälp få det.
Man kan inte bara tänka på sig själv.
Jag tipsade dig om gratisärgott sidan för ett par år sen, men har insett med åren att det är inget synd om er, ni har pengar om ni vill.
SÄLJ HUSVAGNEN OCH LEV LIVET (framför allt : unna barnen)

För det första tack för tipset med gratis är gott sidan. Den har jag haft mycket nytta av. Tipset om Astrid Lindgrens värld fick Petra från mig så det har jag inte fått från henne. Jag har varit med i rädda barnen i över 5 år långt innan dom började med sina Astrid Lindgren dagar. Att gå in på Astrid Lindgrens värld kostar 955 kronor för maken mig och L. S räknas som vuxen så henne får vi betala 355 kronor för om hon följer med. Våran semester på Öland för 10 dagar kostar 3090 kronor i husvagnen, pengar som vi fått in genom att hyra ut husvagen i midsommarveckan. Husvagnen är våran enda chans att få semester eftersom vi går på plus minus noll varje månad. Maken och barnen älskar att vara i husvagnen i Stöten och vi tar oss råd till det varje år. Barnen är med på det och vill absolut ha husvagnen kvar. Barnen får saker och pengar när dom behöver. S ska åka till USA och har inte råd med hela resan själv. Vi kommer att sponsra med det vi har råd med som tyvärr inte är många slantar.Vi har lån på bilen. Bilen tog vi lån till efter att vi räknat ut att den sänkta bränslekostnaden skulle ta ut lånet. Vilket den gjort. Att bilen har varit mer trasig än hel och kostat massor massor i reparationer hade vi inte räknat med. Just nu är alla 4 bromsar utslitna och skulle behövas bytas. Kostnad 1500 kronor/broms = 6000 kronor om maken gör det själv mer om vi lämnar den till verkstad. M jobbar och tjänar egna pengar. Han betalar hemma och det är det som gör att vi håller oss flytande just nu. Den här månaden kan tyvärr inte ens M rädda det sjunkande skeppet. =( Jag vet inte vad det är som gör att du tror att vi har mycket pengar eller vad det är som gör att du tycker att vi missunnar våra barn saker. Dom har kläder på kroppen, mat i magen, hur mycket kärlek som helst. M brukar klaga på att jag bryr mig för mycket. =) L har så mycket leksaker att man knappt kommer in i hennes rum. Det jag blev lite tjurig på var att Petra fick tipset om Astrid Lindgrens värld från mig.
Jag har varit medlem i Rädda barnen i över 5 år, långt innan dom började med sina Astrid Lindgren dagar. Jag tänker inte gå ur för det här, det har jag raderat och det ångrar jag att jag skrev. Dom gör så gott för barnen att det är självklart att jag ska vara med så länge jag har råd. Jag skulle gärna stötta fler organisationer om jag hade råd.
Om någon tycker att vi tog biljetterna från någon som hade utnyttjat dom förra året när vi inte åkte så hade det varit legitimt om vi hade blivit sjuka att stanna hemma?

Jag vet inte riktigt hur du tycker att vi felprioriterar. Denna månad fick vi 1060 i barn bidrag, jag fick 3485 kronor i lön. Maken får ut runt 19.000 kronor. M betalar hemma för att han vill ha alla Viasatkanaler och det vill ingen annan. Räkningarna gick på 28.612 kronor i maj. Räkningarna kan jag skriva precis vilka det var eftersom jag för budget. Huslån: 4732 kronor (tror ingen lägenhet är billigare än det) El: 2690 kronor. Den lokala tidningen: 225 kronor. Jak: 2593 kronor (lån som vi tog för att sätta in nya fönster för dom gamla hade ruttnat). Bensin: 3600 kronor. Maken hämtade husvagnen i Stöten + att det är hans visakort så han har varit hos tandläkaren, brukar vara lägre. Barnförsäkringar: 272 kronor. 1316 kronor i bredband, telefoni, mobiler och tv. 1630 kronor i billån. 2935 kronor i mat. 8619 kronor i extraräkningar. Bland annat Ullaredskortet som är mitt visakort som jag tog mina mediciner på och fortfarande betalar av. Sen är bildelar som vi köpte för några månader och tog avbetalning på med. Öland är också med i dom 8619 kronorna.

Så summa in: 23.545 kronor. Ut: 28.612 kronor. Jag hade sparat 5000 kronor från min lön förra månaden då lönekontoret gjorde fel. Så vi går på 67 kronor + som vi alltså har att leva på nu i juni när bland annat S tar studenten.

Förslag på vad vi kan dra ner på och hur vi ska unna våra barn mer saker mottages tacksamt. Det ska helst inte vara saker eftersom dom redan har så det räcker och blir över och miljön inte mår bra av för mycket konsumtion. Alla tvkanaler som finns nästan har vi redan. Internet har vi också. Studsmattan älskar alla 3 barnen och dom brukar hoppa tillsammans varje dag. Bio går dom på rätt ofta eftersom jag bloggar till mig gratis biobiljetter. I helgen ska L och s bowla med farmor och farfar. M ville inte följa med. Han var på paintboll i lördags och är fortfarande mör i kroppen, stackarn.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...