måndag 7 maj 2012

Jobbtankar och glädjetjut

När jag jobbade i fredags kväll jobbade jag tillsammans med 2 stycken från bemaningsföretaget, en som varit färdig lika länge som mig men bara jobbar dagar och enstaka kvällar med dsk utbildning + att vi hade en som gick bredvid oss. Hon har varit färdig ssk ett år och ska jobba extra i kommunen. Vi pratade lön. Bemaningssköterskorna hade 37.000 kronor/månad. Dsk sköterskan hade 30.000 kronor/månad. Den nya sköterskan hade 26.500 kronor/månad. Jag tjänar 24.000 kronor/månad. =( Jag är fullt medveten om att min lön är rutten men att den var så rutten. =( Min chef är chef för två ställen nu men är mest på det andra stället så mitt lönesamtal är borta med vinden, mitt utvecklingssamtal med. Så om jag inte ringer henne så får jag fortsätta dras med min urruttna lön. Jag har varit färdig sjuksköterska i snart 22 år. Jag hatar att jag tänker jobb när jag är hemma. Jag försöker låta bli allt jag kan för jag vill verkligen inte vara på jobbet när jag är hemma.
Min satsning på kombucha, kefirgryn och tibetansk svamp fungerade inte riktigt som jag hoppats på. Kefiren och tibetanen glömde jag bort. Tibetanen gillade det och är nu mer än dubbelt så stor. Kefiren gillade det inte så den fick jag slänga. Kombuchan gillade oss och blev jättemycket större men det smakar skit att dricka så jag kommer aldrig att dricka den. Kombuchan och halva tibetanen är nu utlagda på Tradera. Jag fortsätter att rensa lite smått här hemma. Maken gillar när det är stilrent men är samtidigt en riktig hamster. =) När jag gjorde om på L:s rum hittade jag ett minikrocket som hon aldrig använt. Jag la ut det på bytarsidan och ska byta bort det imorgon. När jag letade efter 2 klubbor som fattades hittade jag en kryptunnel som vi inte använt på flera år. Då kom jag och tänka på tältet som hörde till. Då kom jag och tänka på ett större tält som S och jag sov i på S läger en gång för hundra år sedan. M fick det när han fyllde/julklapp har jag för mig. Jag och M hade tävling om vem som kunde resa sitt tält först. M vann. Ibland får man ta till knep för att få barnen att hjälpa till. ;) L fick välja vilket tält som skulle vara kvar. Vi använder inget av dom. Hon valde det stora så det lilla ligger nu också på bytarsidan.
På förmiddagen var jag och storhandlade den vanliga månadshandlingen på Coop. Då "köpte" jag två paket korv som jag fått gratis via Facebook. Maken och S ska till Coop ikväll och ta ut ett paket till S då ska dom lösa ut sina korvar med. Den ena av mina korvar var M:s. Coophandlingen kostade 1281 kronor men då köpte jag en ny slaskskrapa med. Våran har gått av på mitten. Idag har det varit riktigt sommarvarmt ute så jag har hängt ut tvätt (för andra gången i år). Sen har jag tagit ner nätdörren från garagetaket och skruvat upp den. Då kan vi ha köksdörren öppen utan att det kommer in kryp eller att Skutt hoppar ut.


Ett byte är också gjort idag. Eller 3 stycken fast det var samma bytare. Jag hade en stor kruka (den jag odlade saffranskrokus i som aldrig kom upp) och två mattor som jag bytt till mig men aldrig använt.Jag fick ett paket ekologiskt kaffe och ett paket med "riktiga" ägg som L sa. Dom är värpta hemma hos bytaren och kommer alltså inte från affären. Från affären får man inga riktiga ägg tycker L. =) Jag skulle få en förpackning grumme tvättmedel med men det glömde dom visst. Nu är det bara 3 försäljningar på Tradera som går ut imorgon. Jag har 5 auktioner ute + tibetanen + kombuchan. Men är sålänge är det bara bud på 3 stycken. Sen är det 2 försäljningar via Facebook. + 6 byten via bytarsidan. Jag har 4 byten till ute men ingen som vill byta än. På posten kom det 4 åkband och inträden till MacDonalds klubbdag på Gröna Lund. Hela familjen P jublade. =) Sen kom mamma P på att hon jobbar den helgen. =( Ett mail är ivägskickat till jobbet med önskan om en obetald semesterdag. Annars får jag ingen sommarsemester. Semesterfaktor på 1,81.

4 kommentarer:

Linda sa...

Härligt med Gröna lund!!
Vad är det för sidor som du bloggar för att få biobiljetter?? Vet inte om du har svarat på den frågan innan men jag hittar inte svaret! Vore skoj att göra det & ge barnen bioupplevelse igen!

Jane sa...

Vad du kostar på dig med den nya slaskskrapan! Vad korvar kan bli dyra ibland!
Arbetar du full tid? Jag har för mig att du inte gör det!

KRAM!!

Anonym sa...

Gratistips på fb

https://www.facebook.com/drpeppersverige?v=app_147892225342296

https://www.facebook.com/AbsolutTorr/app_438769959472303

http://www.facebook.com/coopisverige/app_330830273643316

Monica

Anonym sa...

Kan din löneutveckling ha att göra med din inställning till att överhuvudtaget arbeta?
Om de andra ägnar lika mycket tid åt att utvecklas och vilja arbeta som du gör på att komma på sätt att sluta jobba så är det inte så konstigt kanske att det skiljer sig åt.
Jag säger inte att det behöver vara så, men det är en tanke. Du är ju ganska tydlig i bloggen (som är öppen för alla, även chefer osv) att du inte gillar att jobba.

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...