måndag 21 maj 2012

Bland blommor och bland blader

Förra året böt jag till mig två syrenbuskar. I min jakt på att bli självförsörjande i det lilla ville jag koka saft på allt som gick. Syrensaft drack en nattuska när jag jobbade extra på ett sjukhem för över 15 år sedan. Jag och S plockade syrener och jag kokade saft, som smakade så illa att jag hällde ut den. Innan provsmakningen böt jag till mig två syrener för att slippa smyga ut och plocka syrenerna. Våran trädgård är yttepytte liten. På framsidan står dessutom ett stycke husvagn så där har vi nästan ingen tomt alls. Ett plommonträd, ett cykelställ, lite lavendel, lite röd solhatt och lite gul blomma som sprider sig som ogräs, en fläderbuske och två syrenbuskar är ungefär 7 saker för mycket. Flädern vill jag ha kvar. Jag älskar att dricka fläderblomssaft. För att slippa smyga ut och plocka så har jag köpt och planterat en egen buske. Tyvärr ger den nog inte tillräckligt med blommor än så jag få bege mig till mitt plockställe. Syrenerna är fina och luktar gott men kanske inte helt optimalt att ha i en trädgård som man vill ska vara självförsörjande. Så jag funderar på att byta bort dom. Den gula blomman sitter framför ett väldigt fult trappräcke så den får vara kvar. Röd solhatt får vara kvar, någon gång ska jag prova att göra egen echinagard. Plommonträdet ska självklart vara kvar. Cykelstället med. Lavendel är bra att ha i doftkuddar och liknande och bra te (som vi aldrig dricker) så om den ska vara kvar eller bort har jag inte bestämt än.
Ibland vill ögat ha lite också och inte bara magen. Därför velar jag om syrenen och lavendeln ska vara kvar eller inte. När jag lämnat L på skolan imorse plockade jag en syrenkvist och en vet inte vad den heter men luktar väldigt gott kvist. Jag plockade även en näve granskott och burken är lite mer påfylld. Granskotten är nu jättestora så det är bara att bege sig ut och plocka så fort jag hinner. Äppelträdet har massor massor med blommor. Jättefint. =) Ser ut att bli mycket äpplen i år igen. Jag sparar pelargonerna från år till år för att slippa köpa nya. I år klarade sig alla utom 2 stycken. Jag funderar på om jag ska köpa nya pelargoner eller om jag ska köpa något ätbart och sätta i dom krukorna som blir över. Jag har smultron växer i en kruka på trappen. Som sagt var om man vill bli självförsörjande får man odla ätbart överallt. =) Jag ska göra om bland utekrukorna, dels så att maken får tillbaka sin murkbruksbalja dels så att jag får plats med mer ätbart. Pepparmyntan har tagit sig. Oreganon med. Basilika och timjan ska jag köpa. Jag har då en kruka över. + dom två som sitter på väggen. Jag funderar på mer smultron och kanske hängjordgubb eller hängtomat. =) När maken kommer hem med bilen ska jag styra den mot blomaffären och inhandla växter och jord. Imorgon om vädret tillåter ska jag plantera och rensa ute. Om det inte tillåter ska jag storbaka. =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...