måndag 28 maj 2012

Recept - Morsdags tårtan

Jag har fortfarande inte bestämt vart jag ska göra av alla mina recept. Jag hade dom på en receptblogg men dom som hade bloggportalen la ner alla bloggar som var där. Ny flik här? Lägga in alla igen under recept? Annat? Innan jag bestämmer mig kommer dom nya recepten som recept, dom gamla recepten lägger jag in om någon vill ha dom. Gårdagens morsdagtårta var supergod.

Det sitter jordgubbar efter kanten på tårtan som inte syns på bilden.
Botten
2 st ägg
1 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 msk mjölk
50 gram mandel (skållad och hackad) Jag var lat och hackade den bara
Fyllning
0,5 liter jordgubbar
Fläderblomsmousse
2 dl fläderblomsaft (något starkare än drickfärdig)
2 dl vispgrädde
1 dl strösocker
8 st äggulor
4 st gelatinblad (jag hade gelatinpulver)
4 dl vispgrädde
Garnering
1 st marsipanlock, rosa
3 dl vispgrädde
kristyr
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra en 2-liters form med löstagbar botten (22 cm i diameter). Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Rör ned mjölken, mjölet, bakpulvret och mandeln. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter. Prova med en sticka i mitten - den ska kännas torr. 

Ta ut kakan ur ugnen och låt kallna. Skär i två bottnar. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten om du använder gelatinblad. Annars blandar man ner gelatinet precis efter att det koka upp. Måtten står på burken.
Koka upp fläderblomssaft och grädde. Vispa äggulor och socker riktigt fluffigt. Slå sedan den varma gräddblandningen över gulorna och blanda. Häll tillbaks hela blandningen i kastrullen och låt sjuda på svag värme under ständig omrörning, ca 5 minuter. Använd en sked i trä eller plast.
Krama ur gelatinbladen och låt dem smälta i den varma gräddblandningen. Låt svalna men inte kallna.
Vispa grädden och vänd ner den varsamt i moussen. Diska sockerkaksformen. Ställ enbart ringen på bakplåtspapper på ett fat eller en bricka. Lägg i en av tårtbottnarna. Skär av det gröna på jordgubbarna, dela dem på längden och ställ (med snittytan mot tårtringen) runt hela ytterkanten på tårtbotten. Placera ut resten över botten. 

Fyll på med fläderblomsmoussen. Var noga med att det kommer mousse i alla mellanrum. Lägg den andra botten ovanpå. Tryck till varsamt och plasta väl. Ställ kallt i minst 4 timmar. Hit kan du förbereda dagen innan och låta tårtan stå i kylen över natten.
Ta bort överflödigt bakplåtspapper genom att skära runt ringen med vass kniv. Ta bort ringen och flytta över tårtan till ett serveringsfat. 

Vispa grädden och bred hälften på den översta tårtbotten. Skär till marsipanlocket så att det blir lika stort som tårtan, dvs det ska inte gå ner över kanterna. Lägg locket på tårtan.
Spritsa grädden runt ytterkanten. Spritsa en text med en ganska fast kristyr. Gör egen kristyr genom att röra florsocker och lite vatten till en slät "gröt". Gör en lite sprits av bakplåtspapper och spritsa (viktigt att hålet är litet).

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...