fredag 12 september 2014

Fryslista och fläcktestare

Sista äpplena är upplockade från vårat enda träd. En fjärdedels kasse till blev det. Vi äter dom bara så nu är det slutmosat och slutmustat för i år. Om jag inte får tag på fler äpplen för (jag kommer inte aktivt leta efter några men om någon får för sig att jag ser ut att behöva äpplen) för då kan det bli mer must.
Slutsaftad är det inte. När jag gick igenom frysarna häromdagen (se nedan) märkte jag att vi hade otroligt mycket bär. Den stora frysboxen innehåller bara makens hemfiskade fisk och en massa bär. Några få futtiga hembakade bröd finns där i med. Så några av jordgubbarna är omvandlade till 3,5 liter jordgubbssaft och en halv burk restsylt. Det var summan av att jag lät bären stå framme över natten. Dom hade nästan saftat sig klart av sig själva så det blev nästan inga bärrester kvar. Matkällaren är full av saft men jordgubbssaft fanns det ingen och det är favoriten hos barnen P.
Vi har som jag skrivit massor av gånger förut 3 frysar. För att hålla koll på vad som finns i vilken frys och vad som inte finns och behöver köpas har jag en lista. Ibland glömmer någon (inga namn) att ta bort något eller sätta dit något. Så ibland får jag uppdatera fryslistan genom att gå igenom allt i frysarna. Tar ungefär mellan 1,5 - 2 timmar så inget jag är direkt pigg på att göra och brukar skjuta framför mig så länge det bara går. Den här gången gjorde jag det direkt när jag tänkte att jag skulle göra det. I Paneng grytan var det kycklingfilé vilket jag inte trodde vi hade så vi köpte en förpackning på 10 dagars handlingen. Det gick bara åt halva förpackningen. Det visade sig att vi hade både färdigstrimlad och hel kycklingfilé i frysen.
Jag märkte också att ostkantspåsen var full. Vi hade dessutom bara en påse riven ost kvar. Vi skulle äta carbonara på torsdag kvällen och taco fredagkväll. + att jag ville överraska maken med lunch när han slutade tidigt (massor av komp att ta ut) torsdag. Då behövdes också riven ost. 8 påsar med ungefär 200 gram i varje påse blev det. Av ostkanter som man annars brukar slänga. Ett kilo färdigriven ost kostar ungefär 50 kronor på ICA i alla fall.
Överraskningslunchen var hemgjord pizza. Botten var bröd som jag hittade i frysgenomgången. När min kompis med familj bjöd på mat hemma hos oss blev det ett brödpaket över som jag frös. Det var ungefär som mjuka tacoskal fast mycket större. Maken fick kebab och lök på sin och jag tog ananas på min.
Jag har blivit uttagen av Buzzador att buzza Vanish. Ska bli rätt intressant eftersom jag alltid kör med hemgjord dipp. I mitt eget fläcktest häromdagen var det det som tog bort fläckarna bäst. Jag fick med 4 olika flaskor och burkar och 10 påsar att ge bort. Det skulle vara med en vit trasa i paketet också. Man skulle göra olika fläckar på trasan och visa före och efter bilder. I mitt paket var det inte med någon trasa men jag har säkert någon gammal lakan liggandes. Jag tänkte göra två trasor med samma fläckar och köra den ena med Vanish och den andra i mitt hemgjorda dipp. Eftersom jag är en väldigt sparsam person kommer jag tvätta trasorna och göra testerna när jag tvättar mina vanliga tvättar för att inte slösa på vatten och el.
Värmepumpssnubben var här igår och satte upp värmepumpen i källaren. Vi har en värmepump till hela huset, den har vi haft sen vi flyttade in för 23 år sen. Nu sitter det en som bara går i källaren också. Det märks en jättestor skillnad. Det är varmt här nere, det känns inte alls lika fuktigt längre och det luktar inte längre. Ibland luktade det lite rått. Förhoppningen är att den ska spara el också. Risken finns ju att den ökar elen eftersom den drar el den med. S element kan vi skrota i alla fall och förhoppningsvis drar den inte mer än hennes element i alla fall. På bilden är inomhusdelen. Förutom värme så kan vi ställa om den så den fläktar. Den har också en inbyggd avfuktare.
L:s förra storlek är utlagd som säljes på ena säljsidan på Facebook. Jag ville ha 200 kronor eller bud över det. Det är över 50 plagg. Det var en som bjöd 100 kronor. =( Blir sååå sur. Skriver jag bud över 200 kronor så vill jag inte ha 100 kronor. Så idag har jag roat mig med att lägga ut den på Blocket också. 300 kronor ville jag ha där. Det blir mindre än 10 kronor/plagg. Det var såna klädpaket jag nappade på när L var liten. Även om hon inte kunde ha storleken förens om 5 år eller mer så köpte jag dom ändå. Det har lönat sig när det bara är att gå och shoppa i källaren. =)
Sett två föreläsningar i min kurs i vård av äldre har jag också gjort. Den ena var om alzheimer och det var väldigt intressant. Min mormor hade alzheimer och det var en alzheimersjuk kvinna som föreläste.




Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...