onsdag 10 september 2014

Veckans sparade pengar

Som börjar med ett svar på en kommentar. Anonym undrade om vi aldrig äter grönsaker till våra måltider. Vilket vi gör som jag skrivit under våra matsedlar (kanske ska lägga ut dom också som etiketter när jag är klar med fixat etiketterna). Vi äter alltid grönsaker och/eller riva morötter och/eller frukt (mest ananas) till våra måltider. Oftast minst två olika sorter. På våran bröllopsdag och Paneng grytan gjorde vi det inte (det var dock ananas i maten). Vi ville inte blanda en Thai måltid med svenska grönsaker. Kändes som om det skulle förstöra känslan av att vi var i Thailand eller på en thailändsk restaurang och åt. Igår kväll till exempel åt vi potatisbullar med bacon och lingonsylt. Till det åt vi färsk spenat, gurka och syltlök.
1 Vi gjorde om matsedeln för maken kände för hamburgare. Det gjorde att vi inte hade pommes frites så det räckte (L:s kompis ville äta med oss). Jag blandade pommes frites och hemgjorda potatisklyftor.

2 Handlar 10 dagars handlingen på Ica för 786,69 kronor.
3 Fått en Loppi blogbag med bland annat fiskpinnar, kokosmjölk, Paneng Red curry spice mix och sköljmedel.
4 Fått en förpackning mjukglass och en grillsås gratis. Jag gillade Caj P på facebook för grillsåsen.
5 Pressat 5 liter must. Sista mustningen för i år om jag inte får tag på äpplen någon annanstans.

6 Sålt fönsterbänkarna som satt i vardagsrummet för 250 kronor.

7 Maken köpte eko mjölk på tiodagarshandlingen. Vi hade en rabattkupong. Köp 4 ekoprodukter få 10 kronors rabatt.

8 Gick inte ut och åt på våran bröllopsdag utan lagade en tre rätters hemma istället. Med lite fusk. Vi köpte vårrullar och friterade bananer från den billiga asiatiska restaurangen inne i stora staden. Hela tre rätten gick på ungefär 250 kronor för alla tre inklusive dryck. När vi har varit ute och rest är det vad en rätt har kostat på restaurangen nästan. Det brukar snitta på ungefär 450 kronor för en rätt för alla tre. (Vi äter då på Scandic och har avdrag på 50 kronor + 20% eftersom jag är medlem). Så en tre rätter för tre hade säkert landat på minst 1000 kronor. Vi fick då 3 friterade bananer extra som maken, jag och M åt dagen efter till glasstårtan som var kvar sen fikat på dagen.

9 Åt en Vienetta glasstårta till fikat på bröllopsdagen. Köpt för ett bra tag sen för 10 kronor när det var rabatt. Mamma, jag och L åt en igår också då vi hade namnsdag. Grattis på namnsdagen i efterskott S. Glömde säga det igår.

10 Gjort ny start (mussli).

11 Köpte inget när jag jobbade fredag - söndag kväll.

12 Äter äpplen från trädgården (plommonen är slut) och päron från min bytarkompis som frukt. L varvar med bananer.

13 Ger Skutt morotsblast från morotslandet varje kväll. Börjar ta slut nu. Men det lilla landet har räckt förvånansvärt länge. Han äter inte moroten så den får L.

14 Köpt en julklapp till mamma för halva priset.

15 Maken gav mig lakrits, choklad och tryfflar i bröllopsdagspresent. Köpta med tag två betala för en kuponger.

16 Maken fick en tidningsprenumeration av mig. Det var rabatt + att man fick med fjällfiskeflugor på köpet.

17 Maken har klippt sig själv.

En kort lista den här gången men som jag skrivit så många gånger förut det är inte så mycket sakerna man gör som man sparar pengar på det är mer sakerna man inte gör. Förutom handlingen på Ica, maten från asiat restaurangen och batteriet från Biltema har varken maken eller jag köpt något sen förra listan. Maken köpte mina presenter också. Jag har bara åkt till jobbet och till L:s ridskola med bilen på hela veckan. Så ena bilen har mest stått. Vi köpte ingen läsk, snask eller annan utrymmesmat när vi handlade på Ica. Uppmärksamma läsare kanske såg att det stod en Sprite flaska på bordet när vi friade bröllopsdag. Den fick jag gratis via Seqr förra omgången.
Vad har ni gjort för att spara pengar den här veckan? =)







Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...