tisdag 30 september 2014

Miljövänlig konsument

Kan man vara en miljövänlig konsument? Om man konsumerar en sak så tar man ju från jordens resurser även om saken är miljövänlig. Måste man visa sitt miljöengagemang med saker? Är man inte mer miljövänlig om man inte konsumerar? Jag vill till exempel ha solpaneler. Det stupar i nuläget på att vi inte har råd att skaffa det. Sen är återbetalningstiden så pass lång att det mest är en miljögrej än en ekonomisk grej. Är det då inte bättre att byta elbolag eller investera i redan byggda vindkraftverk eller något? Jag är med i miljösidor på Facebook och där handlar det mest om konsumtion. Vilken den och den ska jag välja för att vara mest miljövänlig. När man lite artigt påpekar att det bästa vore att inte köpa saken alls eller välja en begagnad sak så blir man nästan halshuggen. All plast är fult och ska bytas ut mot träsaker eller annat mer ofarligt material. Plastsaken slänger dom för Gud förbarme om någon ovetande mot plastens farligheter köper den eller tar över den. Att den då bränns och går ut i luften det tänker den plastbantande miljövännen inte på. Bara plasten försvinner. Plast görs av olja men om man byter ut sin plastsak mot en träsak så är det ju inte heller helt bra. Träd är bra och om det huggs ner en massa träd för att göra trägrejer så blir det mindre träd. Därför om man nu ska konsumera så är det bäst ur miljösynpunkt att köpa en begagnad sak - om man nu bara måste ha den.
På posten kom hushållsark från Serla. Vi köper oftast Serla eller Lambi men jag har tyckt att jag har för ont om tid för att skriva in koderna från paketen. Men så gjorde jag det ändå. Ett paket ger 100 poäng (ett maxipack ger fler poäng). För 300 poäng så får man ett paket hushållsark. Vilket också ger 100 poäng.
På biblan kom en reserverad bok. Född fenomenal som jag hörde om på Gokväll en gång. Den handlar om en tonårstjej som är en udda fågel. Ska bli kul att läsa lite annat än kurslitteratur.
Bakat har jag också gjort. Långpannebröd och sirapslimpa. Svärfar får en påse långpannebröd i månaden som julklapp. Så nu är oktobers brödpåse gjord.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...