söndag 28 september 2014

Ett mål uppnått och nytt mål

Tiodagarshandlingen på Coop är avklarad av mig och L. Och målet med att köpa mat för närmare 2000 än 2500 kronor är uppnått. =) Maten i familjen P i september gick på 2094,97 kronor + makens extrahandling på 190 kronor. Coop handlingen gick på 631,71 kronor. Då valde jag lite ekologiskt och L fick välja lite från kex och kakhyllan. Ägg. potatis och bananer köpte jag ekologiskt. L valde Mariekex, djurkex och kokosbollar från kakhyllan. Så vi hade kunnat nå 2000 kronor. =) Jag köpte då ost och mammisar (salta pinnar) på extrapris också. Mitt nya mål är att maten i oktober ska gå på max 2000 kronor. S fyller år i oktober men eftersom hon är i USA blir det inget kalas. Jag tänkte dock ta hit några kompisar på mat någon dag.
Både maken och jag har jobbat på rätt bra hemma den här helgen. Maken har hämtat ved.
Han har gjort iordning en lampa som jag böt till mig. Jag ville ha en lampa på altanen men det går inte att göra om innelampor till ute så den fick sitta i vardagsrummet istället. Det fattades 2 prismor som maken gick och köpte av ett stroppigt affärsbiträde (chefen av kristallkroneaffären). Hur kunde maken ta av hans tid till platsprismor? Hur kunde han tro att han hade plast i sin affär? Det hade han. =) Dom kostade 10 kronor/styck.
Vi har gjort om köksön som jag fick gratis. Vi böt bänkskivor i köket för ett tag sen men till köksön var vi tvungna att måttbeställa en skiva som skulle bli jättedyr. Dom andra skivorna köpte vi på superrea. Så vi köpte dekorplast för 150 kronor och la på.

Lite experimenterande har det blivit. Jag har kokat egen deo. Jag gjorde en burk till maken och en till mig. Parfymerna jag hade i respektive parfym är dom som står bredvid. Jag hade tyvärr slut på Alun och alun torkar ut så får se om den funkar som den ska.
Jag har gjort egen surkål. Jag dricker Proviva varje dag och tänkte ersätta den med egengjord surkål. Det är mjölksyrade bakterier i båda så blir nog ungefär samma sak. Hur deom funkar kommer när vi provat den. Min deosten ramlade i golvet och gick sönder så jag har vanlig deo efter det. Resultatet av surkålen kommer också om ungefär en månad när den är klar. Då kommer också recepten om deon och surkålen blir som dom ska.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...