fredag 26 september 2014

90 dagar ger tjat

Om 90 dagar är det julafton. L frågar varje dag "hur många dagar är det till jul?". Det har hon gjort sen det var 98 dagar kvar. Hon har fått för sig att hon ska hålla i hela "festen" som hon säger. Jag har 10 julklappar kvar att fixa. 17 klappar är redan klara. De flesta köpa på rea. Några köpta begagnat. Några köpta till ordinarie pris. Det här med att fixa julklappar långt innan jul hänger kvar sen vi var fattiga som kyrkråttor. Då hade vi inte råd att köpa alla klappar i december utan fick sprida ut dom över hela året nästan. Då köpte jag mest begagnat. I år har jag köpt mest på rea eller med olika rabatter. Dessutom om man vill köpa en sak begagnat eller på rea/med rabatt kan man inte förvänta sig att den finns just dagarna före julafton eller födelsedagen eller vad det nu är. Planering är det som gäller när man vill leva sparsamt. En klapp till L köpte jag ny på Tradera. Jag betalade den den 9 september och det skulle ta 9 - 14 arbetsdagar innan den kom. Det här var via ett företag på Tradera. Förut hade Tradera som policy att alla varor skulle levereras inom 10 arbetsdagar. Gäller inte det längre? Gäller det inte företag som är anslutna till Tradera? Hur som så var det den 14 arbetsdagen idag och jag har inte sett röken av saken. =(
Annars går mest dagarna åt till pluggande och åt att lägga ut saker till försäljning. L vill inte åka till Stockholm på höstlovet längre utan bara vara hemma. Som tur var har jag inte bokat hotell än. Pengarna som skulle ha gått till våran Stockholms resa får göra så vi har kul på hemmaplan på höstlovet istället. Och till L:s spökfest. Jag beställde lite saker på Amazon idag och kunde då inte låta bli att beställa lite böcker också. Böckerna var jättebilliga. 37 kronor bara för 4 stycken. Men frakten gick på desto mer. Då tog jag ändå bort en av böckerna för jag tyckte det blev för dyrt. När jag plockade in alla böcker i bokhyllorna igen blev jag lite nedslagen för jag fick bara ihop en hylla med Simple living- , spar-, miljö-och zero waste böcker. Men så plockade jag upp en låda till och fick ihop 2 hyllor så då slutade jag vara nedslagen. =) Det kliar i lästarmen att få läsa dom igen och igen. Men tyvärr måste jag ju ägna mig åt skolböcker just nu och kanske 2 år framåt.
På posten kom den en Muminservis för jag vann veckans tittarbrev i Family living. Till mitt försvar får jag säga att vi prenumererade åt S för att vi skulle få biobiljetter.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...