fredag 5 september 2014

Frukostdrycks funderingar

Jag läser alla kommentarer men ibland glömmer jag att svara på eventuella frågor. Jag har minne som en sten och får skriva upp allt som jag ska göra annars glömmer jag bort hälften. Är det någon som har frågat något som jag glömt svara på fråga gärna igen. Jag ska göra fler etiketter efter önskemål men det tar liiite tid att gå igenom 2157 inlägg. Det är så många jag skrivit genom åren.
Jag städade matkällaren häromdagen. Jag vill ha en större matkällare men maken säger att den räcker bara jag gör bättre ordning där inne. Vilket jag alltså gjort nu. Om vi låter bli att köpa något mer/göra något mer som saft eller äppelmos eller något så är den lagom stor. Fast jag alltså gjort iordning den. Maken tycker att om vi klarat oss på 5 personer och en liten matkällare så klarar vi oss på 3 personer och en liten matkällare. Och det är ju sant förstås. Men då pressade jag inte must för kung och fosterland. Eller jo det gjorde jag men vi hade den i frysen. Se nedan. Vi åkte inte på fabriksförsäljningar och köpte hårt bröd och godis och annat. Vi köpte inte extrapris ost, smör och annat. Vi gjorde inte vin till maken. Det är ju först nu som vi bara är tre personer som maken kommit igång och fiska och har fyllt hela den stora frysboxen med hemfiskad fisk (där jag frös must förut). Mer must är gjord. 5 liter blev det. På gnällen om det blir en påse äpplen till eller inte. 14 liter must står och väntar på att bli drucken i matkällaren. 2 liter har vi redan druckit upp. 37 flaskor saft står också och väntar på att bli drucken i matkällaren. Det fick mig att börja fundera. Jag har funderat på det här förut men jag kom inte fram till något då. Vad är skillnaden mellan saft och juice? Kan man dricka saft till frukost? Juice är bara pressad frukt eller bär. Inget tillsatt vatten eller socker. Ett tag drack vi multidryck och dom är det massor av vatten och socker i. Men man späder ju juicen när man kommer hem i alla fall om man köper en liten förpackning. Hemkokt saft är det massor av frukt eller bär i men man kokar den så den är alltså inte färskpressad som juice är eller i alla fall ska vara. Man vet aldrig med den man köper egentligen. Om man inte ställer den kallt i ett par dagar istället vilket jag gör med vissa safter. Must då? Vad är skillnaden mellan juice och must? När jag gör äppelmusten pressar jag äpplena. Dom blir alltså färskpressade.
Vi har bestämt att inte göra äppelvin. Det är bara maken som dricker vin och vi har massor med maskrosvin och hemgjort vitt vin i matkällaren. Fast jag snodde en flaska vin igår och gjorde en ny sats vitvinsvinäger. Sen räcker inte äpplena heller om jag inte letar reda på äpplen någon annanstans. Ny vinhink är i alla fall beställd och levererad. Lika många liter som den gamla hinken men den är lägre och bredare. Vilket gör att om vi bara beställt ett nytt lock så skulle det inte ha passat. Varför gör dom om saker ibland? Är det bara för att man ska tvingas att köpa hela nya grejen istället för bara en ny del? Maken har i alla fall försökt laga det gamla locket med silikon. Håller det så har vi två vinhinkar. Håller det inte så kan vi ha hinken till något annat och slänga locket med gott samvete.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan Hemmamamman :-)
Har precis börjat följa din blogg, googlade på spartips och hittade hit. Är annars ingen fantast vad gäller bloggar och dyl. men jag fastnade för ditt sätt att skriva.
Har själv en ambition att leva medvetet och ekologiskt i den mån det går med alla hundar, ungar och gubbe ;-)
vad gäller dina funderingar kring morgon dryck så är min tro att det man producerar själv är bättre än det man köper, vi gör svartvinbärsjuice och dricker hela vintern, en del socker men vad är sockerfritt i dagens färdig producerade produkter?
Tack för trevlig läsning!
Mvh fyrbarnsmamman

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...