onsdag 24 september 2014

Veckans sparade pengar

Saker vi gör jämt för att spara pengar listan är uppdaterad. Vissa saker gör jag av gammal vana och tänker inte på att jag gör dom. Ibland kanske det är något som jag nyss börjat med och tyckt är så bra att jag fortsätter med det.
1 Köpte inget när jag jobbade onsdag och torsdag kväll.

2 Maken och L gick in på utlänningsaffären när L ändå var hos tandläkaren som ligger precis bredvid.

3 Maken köpte en stor burk ananas, en stor burk champinjoner och en liten burk majs (fanns tyvärr igen stor) jag har jämfört på det och det blir mycket billigare (kanske ska göra en etikett med jämföra också).

4 Maken har fått gratis energirådgivning via Vattenfall. Tyvärr hade vi redan gjort allt som han brukade rekommendera att man ska. Kostnaden om man inte är kund är 495 kronor + att vi fick 40% rabatt i Vattenfalls energibutik. Fast dom gav som löfte att man skulle minska sin energiförbrukning efter att man pratat med deras energirådgivare - vilket dom alltså inte höll i vårat fall.

5 När jag rensade L:s kläder märkte jag att hennes ena par träningsshorts var för små. Nya kostar ungefär 300 kronor men jag köpte ett par på tradera för 59 kronor + 28 i frakt. Också helt nya.

 6 Sålt L:s urvuxna kläder och 1 pärm med pokemonkort som hon inte ville ha kvar för 500 kronor.

7 Tog ett skott från en krukväxt på jobbet och planterade. Nu behövde vi direkt inte ha fler krukväxter utan färre men den var så fin.

8 Gjort ny gurkmajonäs.

9 Sålt andra saker för 150 kronor.

10 Skaffat swish.
11 Fått vindruvor av ena grannen.
12 Gjorde brända mandlar till mys lördag kväll.
13 Bakat muffins (ska spara några till L:s spökfest i oktober).
14 Blev vipbloggare på reddville och fick ett fint paket med tamponger, intimtvål, intimcreme och lite annat smått och gott.

15 Sparade banden och påsen som reddville paketet kom i.
16 Lägger osthalvan som vi inte äter (den ligger i ostkupan) i en tygpåse för att spara in på plastpåsar och dra ner på våran plastanvändning.

17 L hade studiedag igår så vi tänkte ta en tur till det stora köpcentret på andra sidan staden, till Ikea och till Willys (samordna ärenden för att spara bensin). Men bilen lät så hemskt så vi tordes inte köra den. Maken lagade bilen (det var handbromsen som hade lagt sig fel).

18 Böt ut två av äggen mot sojamjöl när jag gjorde pannkakor tisdag lunch.

19 Blandat egen 2 in 1 (schampo och balsam i samma flaska) till L. L gillar att tvätta håret med 2 in 1.

20 M:s affär sålde ost för 39,90/kilo och han köpte en ost till oss (max en/hushåll) som han tog med när han lämnade sin tvätt.

21 M pantade en drickaback (hans affär har fortfarande kvar att man kan panta backar, Ica maxi som vi brukar handla i har det inte) så han betalade bara 9 kronor för osten.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...