lördag 10 januari 2015

Dags att dra åt svångremmen

Lönekontoret har strulat med min lön igen. Jag var tjänstledig utan lön i oktober i november när maken var bortrest. Lönekontoret hade missat det och drog det som vanlig semester. Så när jag skulle ha semester i jul ringde dom och sa att mina semesterdagar var slut. Vi får ingen lönespec. Det är bra för det sparar in på papper och pärmar som tar plats att förvara lönespecarna i. Dåligt för man får bara en summa pengar som man inte vet om den stämmer. Om man inte går in och tittar på självservicen som man bara kommer åt om man jobbar. I torsdags kväll jobbade jag (övertid - måste komma ihåg att skriva upp det nästa gång jag jobbar) och gick in och tittade på vad jag skulle få för lön nu i januari. 658 kronor. =( Jag är inte helt säker på om det stämmer och skulle behöva räkna på det. Men jag hann inte göra det på jobbet och jag hann inte skriva ut lönespecarna heller. Min lön går för närvarande till sparande, mat, fickpengar (presenter, hygien, djursaker och en hel del annat) och om det blir något över till service. Sparandet är 1000 kronor. Barnbidraget och studiebidraget får jag som tur var också. Dom är på 2400 kronor. Så 3000 - 1000 (sparande) = 2000 som ska räcka till maten och allt extra som behöver köpas. Maken och min pappa fyller år till exempel. Maten kan jag lätt minska genom att vi frysäter igen. Makens present är fixad och jag har köpstopp så det löser sig nog. Annars blir det bara att dra åt svångremmen ännu mer.
Sen har jag ätit ute igen. =) Till mitt försvar får jag säga att jag blev bjuden av mamma, fast jag fick betala för S. Det var jag, S, mamma och svärmor som åt på samma sorts restaurang som sist fast en annan. Dom har tre restauranger i stora staden. Räk Alfredo så gott så man nästan trodde man dött och hamnat i himlen.
Något annat som också är gott som kommer att bli ett stående inslag som helgfrukost och mellis i familjen P är bananpannkaka. S gör den ofta i USA och har nu lärt oss göra den. Världens enklaste. Vispa ihop ett ägg och en banan (om ägget är litet två ägg). Stek i stekpanna. Servera med flytande honung.
Maken tog en ärenderunda idag. Komposten, återvinningen, Ica och ta ut paket, en annan affär för att hämta svärmors present som hade kommit (hon fyller inte förens i juli) och Citygross för att lösa in lite mobilkuponger. Helt gratis coca cola zero och Naturdiet shake blev det. Den grekiska yoghurten fanns inte. =( Jag som slet så för den kupongen. =(
Väggen precis innanför dörren till tvrummet tyckte jag var tom så jag ville ha en tavla dit. Jag har dock inte vetat vad för sorts tavla. Det är en väldigt liten vägg. Men så hade S några tavlor över som hon undrade om jag ville ha (låna) och en av dom passade perfekt.
Annars är nästan allt julpynt borttaget och det känns ju sådär när det är snöstorm utanför. Granen är kvar men den tar vi imorgon.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...