torsdag 1 januari 2015

Nyårsafton och förhoppningar

Den största förhoppningen inför 2015 är att vi ska sänka räkningarna dom 3.700 kronorna som fattas för att vi ska klara oss på en 100% lön. Det skrev jag visst förra året med men det var innan maken köpte en "ny" bil och vi tog ett lån för att installera fiber. Dom två lånen går på 2.700 kronor/månad. Alltså den summan som jag skrev att jag skulle sänka förra året. Utgifterna ska sen fortsätta att sänkas så vi klarar oss på en 75% lön och sen kan sluta jobba i förtid båda två. Dom andra förhoppningarna inför 2015 är:
* Fortsätta gå ner i vikt. Gå ner allt i vikt som ska ner så den punkten försvinner till nästa år.
* Jag ska fortsätta köpa så mycket som möjligt ekologiskt och begagnat.
* Det jag får köpa vill säga för jag ska ha köpstopp i alla fall fram till sommaren men troligtvis hela året.
* Jag ska fortsätta plastbanta. Rimmar dock lite dåligt med köpstoppet.
* Jag ska rensa ut mer grejer.
* Jag ska ha fler skärmfria dagar.
* Om jag har tid mellan skola, jobb och allt hemmajobb så ska jag försöka starta mitt företag. Alla investeringar är nästan klara så det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.
* Fortsätta skriva om lån till JAKlån och betala av JAKlånen fort som bara den.
Nyårsaftonen igår var lugn med som vanligt nu bara ett barn hemma. M firar på eget håll och S åkte till en kompis. Förrätten var hummer (köpt av M för 39,90/styck)
L som inte gillar skaldjur fick mozarella sticks. Fanns i frysdisken på affären.
Varmrätten var potatisgratäng och grillad kyckling.
 Efterrätten var Ben and Jerry glass cockie dough. L snodde som vanligt åt sig alla kakdegar.
Efter maten skickade vi upp en kom loy. Köpt i ett storpack för flera år sen. Vi har en kvar till nästa år med.
En kom loy är mer miljövänlig än raketer. Dom ska vara gjorda med bambupinnar så inte ståltråden hamnar så ett djur kan äta upp den.
På tolvslaget skålade vi i hemgjord fläderchampanje. L drack juice. Vi brukar alltid ha varsin party popper och dra i men det hade vi missat i år. Så L hämatde varsin partytuta som vi blåste i istället.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...