onsdag 7 januari 2015

Veckans sparade pengar

1 Gjort en hängare av en list och korkar som vi hade hemma. Vi spraymålade med vit lackfärg som vi också hade hemma.
2 Planterat ett blomskott och satt 4 nya skott i vatten för att dom ska få rötter.

3 Köpt en present till maken som fyller i februari. Presenten köptes på mellandagsrean och jag sparade 600 kronor mot nypriset.
4 Silat den första äppelcidervinägern jag gjorde och gjort en ny sats.
5 Budgetskalan som sitter innanför sovrumsdörren har tagit slut. Jag gjorde en ny av en bit tapet.
6 Gjorde fruktsallad av en massa olika frukter som var på g att bli dåliga.

7 S och L har varit på bio och sett Pingvinerna från Madagaskar. Biobiljetterna var gratis företagsbiljetter.

8 Dom hade med egna 3D glasögon och behövde inte betala något extra för biljetterna.

9 Biogodiset fick dom gratis genom ett presentkort på SF som L fick i julklapp.

10 Det blev en massa ischoklad över sen jul, den är nu fryst och jag ska se om den håller sig till nästa jul. Chokladgrodorna som jag frös efter Harry Potter kalaset tog ingen skada och smakade som vanligt. Marsipanen som jag fick över och frös förra julen blev lite smulig men smakade som vanligt så det skadar inte att prova. =)

11 Jag har köpstopp men förbrukningsvara får jag köpa. Min ansiktscreme räknar jag som förbrukningsvara. Jag använde Nivea Q10 som är rätt dyr i normala fall (160 kronor burken) jag köper den alltid på rea. När S och L gick på bio gick dom på stan innan. Då såg S min ansiktscreme till halva priset så hon köpte två burkar till mig.

12 L fick presentkort på HM i julklapp och gjorde av med det på shoppingen innan bion. Blev en hel del, nästan allt köpt på rea.
13 Jag gjorde pepparkakscheesecake av bland annat pepparkakor och grädde som jag hade över.

14 Maken och S har gjort tiodagarshandlingen på Ica. 827,39 kronor för mat som ska räcka i tiodagar. Då köpte dom bland annat köttfärs för 82,73 kronor. Vi hade nästan helt slut på färs och jag hittade ingen rabattfärs.
15 Jag har gjort chilimatlådor till maken som börjat jobba idag igen.
16 Ett av linneskåpen omvandlade vi till garderob med en stång längst upp när M bodde hemma. L hade sina hängande kläder där. När M flyttade fick vi hans garderob över så L fick ärva den (den var större). Hyllorna hade vi sparat från att linneskåpet var ett linneskåp.

17 Jag har rensat bort överblommade julblommor. Hyacinterna har jag ställt i källaren för förvaring. 2 av hyacinterna som jag sparat sen förra året har blommat nu igen. 2 vissnade och 5 stycken har bara blad än sålänge. Man måste alltså ta upp dom från vilan före december.

18 Tygservetterna som vi använde på julafton är nu tvättade. Jag väntade med att tvätta dom tills jag hade samlat ihop tillräckligt med röd annan tvätt.

19 Eldat kalla dagar. Elräkningen fortsätter att minska så eldningen och alla elbesparande saker ger resultat.

20 Drack hemgjord fläderchampanje på nyårsafton.

21 Skickade upp en kom loy på nyårsafton. Köpt i ett storpack för flera år sen.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?


2 kommentarer:

Anonym sa...

1.Åt upp eller använde upp all julmat (gjorde matlådor och frös in).
2. Köpte två stora ljus med julmotiv och tillhörande presentpåse att ge bort nästa jul (7 kr st).
3. Har sytt två tjocka draperier framför vår dubbel-ytterdörr (av yllefiltar köpta second hand, två snygga påslakan och en stuvbit. Omtagen för att kunna dra dem åt sidan är band som satt runt nya filtar vi köpt). Gör jättestor skillnad för draget!
//Ingela

Anonym sa...

Måste bara fråga, kostade maten över 8000kr för 10 dagar?

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...