fredag 2 januari 2015

Veckans rens ut och köpstopp

Vi (i alla fall jag maken brukar tröttna efter 5 minuter) har rensat rätt bra redan.
Men när jag hittade boken Rensa ut och lev lättare så blev jag inspirerad att rensa mer. Boken innehåller en rensning för årets alla veckor. Med 5 veckors semester då man inte ska rensa så 47 olika områden. Så vecka för vecka ska jag rensa enligt boken tills hela det P:ska hemmet är genomrensat igen. För att inte hemmet ska fyllas med en massa nya grejer så blir det köpstopp hela året med. Kläder till L får jag köpa, mediciner, hygien, förbrukningsartiklar, presenter och såklart mat. Maten kan vara hämtmat, godis och annan utfyllnadsmat. Men eftersom vi knappt köper sånt idag så ser jag inte varför vi skulle göra det nu. Vi får också åka på våra weekendresor som vi gör vid enstaka tillfällen. Det är prylarna som ska bli mindre. Om det leder till att kassan blir mer är det bara en positiv fördel.
Under den här rubriken som blir återkommande varje vecka hela året kommer jag att redovisa vårat resultat. Skriva vilket område som har rensats. Om vi gjort av med några pengar och på vad. Vilka saker som har försvunnit ut.
Jag ska också minska antalet plastsaker i hemmet, så vid varje rensområde kommer jag även kolla igenom vad som är gjort av plast och försöka ersätta det. Vilket kan bli rätt svårt eftersom jag har köpstopp.
Första området att rensa var hallen. Hallen är det första som gästerna som kommer in i ditt hem ser. Hallen är också det första du ser när du kommer hem. Eftersom första intrycket är viktig är hallen viktig. I våran hall står det massor av skor framme och det hänger massor av jackor framme. Vi har två garderober. En i hallen och en precis bredvid hallen. Den ena till jackor och den andra till skor. Vi har också två byråsar. En i hallen och en precis bredvid hallen. Där förvarar vi mössor, vantar, tygkassar och annat. Ändå så hamnar alla grejerna i hallen istället för sina rätta platser. Jag vill inte att alla saker ska försvinna bort. Men om en person har tre par skor stående framme så är det två par för mycket. Man kan bara använda ett par i taget. Så hallen är städad och rensad. Det som försvann ut var:
1 hög med minst 20 kvitton lagda i brasan.
9 saker som vi inte visste vad det var slängda.
4 reflexer som inte fungerade längre slängda.
5 reflexer gett bort.
Lagt makens ena halsduk som hade mer hål än halsduk till Röda korsets deponi.
Summa:  39 saker.
Antalet saker gjorda i plast:
2 stycken. Skohorn långa från IKEA. Så satt på önskelistan långa skohorn i trä eller metall.
Handlat:
1 present till maken på rea.
Sandpapper och hirskolvar till Sky.
Tandkräm, deo, tvättmedel, toapapper, hushållspapper och herrdusch på Rusta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är det samma person som har bloggen rensaut.nu? :) jag tycker mig känna igen namnet. God fortsättning!

Mvh Mia

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...