måndag 28 mars 2011

Målinriktat hemmajobb

Mitt mål är att vara hemmamamma på heltid igen, minska vårt ekologiska fotavtryck och leva så enkelt som det går mitt i ett villaområde. Idag har jag jobbat mot målen. Jag har varit ledig idag men har nästan jobbat mer hemma än vad jag brukar göra på jobbet.Jag gjorde surdeg häromdagen och idag har jag bakat ut den till två limpor. Vi har inte smakat dom än. Steg för steg manual och recept kommer en vacker dag på min receptblogg. Jag har tagit kort på alla momenten.Tvättmaskinen har också fått jobba idag. Strålande sol men kallt gjorde att årets första tvätt fick torka ute. Vi har en toktumlare men jag använder den aldrig. Jag hängtorkar alltid tvätten. Förut så strök jag inte tvätten för att spara min och husets energi men makens nya jobb kräver att han har oskrynkliga kläder så nuför tiden stryker jag hans skjortor. Det som är bra med att hänga tvätten ute är att vinden gör så att nästan alla skrynklor försvinner.Duschvärmeväxlaren har kommit. Det var inte med någon bruksanvisning eller manual på hur den ska sättas upp men maken kanske fixar det ändå. Lite dåligt att vi betalt 4000 kronor och dom kan inte ens skicka med en bruksanvisning. Jag har tappat upp vårat hemgjorda vin. Jag fick använda alla flaskor vi hade, till och med saftflaskorna. Tur att vi hade 3 flaskor hemgjord saft eftersom jag inte kan koka saft utan flaskor. I helgen var den största mest välorganiserade bytardagen i stora staden. I en annan stad. Jag jobbade så jag kunde varken handla eller sälja. Men maken, L och S skötte inlämningen och uthämtingen av ej sålda varor och pengar. Om alla sakerna blev sålda skulle vi ha tjänat lite mer än 700 kronor. Vi sålde för 305 kronor. S skulle ha 100 kronor som tack för hjälpen. Det kostade 24 kronor att lämna in sakerna. 1 krona/inlämnad sak. Sen kostade bensinen en del så timpenning blev inte så värst hög. Men vi blev av med saker, tjänade en slant och dom som köpte våra saker blev förhoppningsvis glada. Jag har lagt in sakerna som inte blev sålda på Blocket. Jag la till lite mer så om allt blir sålt via Blocket kommer vi tjäna lite mer än 500 kronor istället för 400 kronor. Min kamp mot färdigmatsträsket går vidare. Igår åt vi kycklingfileer med ris och currysås som söndagsmiddag. Jag gör egen currysås. Sparar pengar, förpackning och en massa eämnen och annat konstigt. Den köpta currysåsen innehåller: skummjölkspulver, modifierad majsstärkelse, vegetabiliskt fett, äpple, glukossirap, salt, laktos, lök, curry, jästextrakt, mjölkprotein, maltodextrin, gurkmeja, kycklingarom, citronsyra, emulgeringsmedel (E451), sojalecitin, cayennepeppar och svartpepparextrakt. Min hemgjorda innehåller: smör, vetemjöl, mjölk, curry, salt, peppar, buljongtärning. Recept finns här. Jag är en vanemänniska och gör speciella saker vissa dagar. Jag gör smör dom dagarna det börjar närma sig slutet på asken. Grodda, skotta och ny yoghurt gör jag varje lördag till exempel. Våran maträkning ligger nästan mer än 3000 kronor/månad så det känns som om affärerna smyghöjt maten igen. Jag har en bok där jag har skrivit upp alla matvaror som vi köper regelbundet. Jag jämför 3 affärer, jag har inte skrivit om boken på länge men började göra det idag. Som jag trodde!! Alla matvaror jag kollat igenom hittills har ökat mellan 50 äre och 5 kronor/vara! Bättre sent än aldrig. Till mellis idag blev det våfflor med hemgjort äppelmos. Jag har planterat citronkärnor. Jag tänkte ersätta mitt citronträd som dog med en ny planta men är för ekonomisk för att köpa en ny. Jag fick en matberedare när jag fyllde. Självklart har jag invigt den med att göra min älsklingsrätt raggmunk. Jag har inte kunnat göra den på flera år eftersom min matberedare gick sönder.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...