lördag 12 mars 2011

L beställer trevåningstårta

Imorgon ska L ha sitt discokalas. När jag frågade vad hon ville ha för tårta ville hon ha en med trevåningar. Jag har två tårtformar så kallade springformar. Dom är lika stora så jag har klurat i flera dagar hur jag ska få ihop tre olika storlekar. Jag frågade maken och han kläckte idén med kastruller. Jag gjorde dubbel sats tårtbottensmet. Sen använde jag min ena springform till hälften av smeten. Den andra halvan delade jag på två kastruller i två olika storlekar. Den färdiga tårtan kommer imorgon. Den som väntar på något gott. Recept på botten jag använde finns här.När ugnen ändå var varm bakade jag dubbel sats sirapslimpa. Recept finns här. Den godaste limpan jag smakat, som S brukar säga man blir beroende av det brödet.
Strålande sol hela dagen så fönstrena i köket blev tvättade och vårgardiner uppsatta. Eller vår och vårgardiner. Jag har inte så många att välja mellan. Vår och sommar har jag en ljusare gardin för att släppa in mer ljus. Höst och vinter en mörkare för att hindra mörkret från att komma in. Maken jag och L har även åkt en sväng till det stora blomvaruhuset. Där blev det jord och frön inköpta. Jag har inte hunnit plantera idag men nu har jag allt hemma så det är bara att sätta igång. Salladsfrö hade jag kvar sen förra året, dom ska som vanligt planteras i ballkonglådorna. Vi köpte frön till gurka (ska sitta i drivbänken med fönster på) två sorters tomater, 3 sorters chili (det enda vi är självförsörjande på i nuläget är chilisar) och vaxbönor. Förra året gjorde vi ett litet trädgårdsland. I ena halvan av landet planterade vi potatis och i den andra halvan röd solhatt. Den röda solhatten kom nästan inget av så jag skrotar dom och ska sätta bönor istället. När vi ändå var ute och åkte hämtade vi två paket som hade kommit på Coop. Det ena var en dansmatta gratis (49 i porto bara) för att jag samlat streckkoder från Malaco. Den kopplas in i tv:n och man kan dansa hiphop eller försöka dunka råttor i huvudet. Perfekt till discot imorgon. Sen hade två böcker som jag beställt kommit. Dom finns inte att låna på biblioteket och jag fick rabatt för att jag var kursledare så jag köpte dom. River cottage everyday. Det goda livet som gick på svt är mitt favoritprogram och jag har länge velat ha en av böckerna. Det finns flera stycken och nu har jag alltså en. Den andra boken är No impact man. Det finns även en blogg med samma namn. Den handlar om Colin Beavan som bor mitt i New York med fru och barn. Han bestämmer sig för att minska sitt koldioxidutsläpp genom en massa radikala beslut bland annat genom att sluta använda el (inga rulltrappor eller hissar), inte använda tvättmaskinen dom tvättar sina kläder i badkaret. Inte köra bil, dom cyklar överallt. Och så vidare.

Annars har vi gjort en massa discoförberedelser genom att testa såpbubbelmaskinen. Två gånger till och med. Jättekul att smälla bubblor tyckte både L och hennes kompis S. Vi har monterat discobelysning. L fick en discolampa när hon fyllde, vi har kvar en sån där lampa med långa spröt som snurrar och lyser i olika färger sen S sålde jultidningar och fick den gratis. Sen har vi två slanglampor i olika färger sitter i taket i lekrummet jämt. Maken har även satt rött papper på lampan i taket för att dämpa belysningen och rödfärga rummet lite. Det är sånt där rött papper som man brukar göra julgranskarameller av.

Tack Tove för din kommentar om kursen den värmde och gjorde hela min dag mycket mycket gladare. =)

1 kommentar:

jeanette sandelin sa...

här får man ju börja hänga helt klart:) tant från dalsland som handlar allt på loppis, downshiftar trots heltidsarbete och har flyttat ut på landet.
ska bli spännande att läsa här. måste börja nu!!!
kram//

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...