torsdag 17 mars 2011

Spelnödig och mer Viasat tjafs

Nu har det snart gått 72 timmar sedan vi ringde Telia och ändrade abonnemang Det skulle ta ett par dagar innan det nya abonnemanget började gälla men maken hann inte mer än lägga på luren så försvann tv:n. Bredbandshastigheten är fortfarande 2,04 megabit så Telia visade verkligen att kunden inte är värd någonting. Det vi tjänade på högre bredbandshastighet har fortfarande inte kommit efter snart 72 timmar. Det Telia tjänade på, ta bort tv kanalerna försvann sekunden efter maken lagt på luren. Jag undrar fortfarande när vi får börja betala för det nya abonnemanget När tv:n försvann ? Eller när bredbandshastigheten har ökat? Är det när tv:n fösvann så har vi betalat för högre bredbandshastighet i 3 dygn snart utan att ha det. Är det när bredandshastigheten blir högre så har vi fått betala för tv:n fast vi inte fick ha den kvar.
Men just nu är jag mer sur på Viasat. Dom var snälla och skickade den bandade inspelningen där maken säger ja till viasat hd. Dom har bara spelat in eller så skickade dom bara den delen av inspelningen där dom tjänar på det hela. Den delen där försäljaren sa att han sålde viasatondemand och den tjänsten är gratis, var inte med. Inte heller den delen där försäljaren lovade att man kunde säga upp tjänsten när man ville. Inte heller den delen där försäljaren skrattade åt maken för vi inte har en hd tv. Vi har 3 tjocktvapparater. En köpte maken och jag innan vi flyttade hit. Vi har bott här i 20 år. Dom andra två tv:sarna har vi ärvt. En efter mamma och pappa och en efter en före detta jobbarkompis till maken. Sen att det hörs på inspelningen att säljaren säger att vi binder oss i 24 månader är inget man reflekterar över när en säljare har bombarderat en i minst 15 minuter, fast man har sagt nej som en grammofonskiva som har fastnat. Vi skaffade trilling och fyrling abonemang igår men det är 14 dagars ångerrätt. Så fort M har gett klartecken ska vi ringa och säga att vi ångrat oss. Säga upp sporten och alla andra kanaler som går. Sen ska vi ringa Canal digital och teckna oss där. Det blir dyrare. Men det skiter jag i. Vi skaffade Viasat för M ville ha säsongskortet. Det har han fått av oss i födelsedagspresent dom senaste åren. Men Viasat har inte säsongskortet längre, det har Canal digital. Så det är inget som binder oss vid Viasat längre. Det som skulle bli så lätt och bra när tv:n blev avreglerad. Pyttsan heller. Det blev dyrt och omständigt. Varför betalar man tv licens? Kan någon svara på det? För att få ha tv:n? Men vi betalar ju moms alltså skatt när vi köper tv:n. Se på den kan man ju inte göra om man inte köper en box eller något också. Man kanske ska göra som No impact man och hans familj, skrota tv:n helt. När vi var på Ullared blev det en massa plastpåsar. Stora plastpåsar. Jag köpte en tygkasse med och ska ha med den nästa besök också. Jag gillar inte stora plastpåsar. Dom är för stora för att vara soppåsar. Så jag har skickat alla stora plastpåsar till en tjej som virkar madrasser till uteliggare av dom.

Återvinningen är full, överfull. Det märks att L har fyllt år för det är fullt med presentpapper, gräddkartonger och annat kalasigt. Jag sparar så mycket present och julpapper som går och återanvänder. Men när L satte fart och öppnade sina presenter blev det inte så mycket kvar att återanvända. Om man inte har en massa tejp och vill köra lapptäcksvariant. Mitt mål att laga så mycket hemgjord mat från grunden går vidare. Hollandaisesås var nästa sak. Köpt innehåller: vetemjöl, modifierad potatisstärkelse (E1412) salt, mjölksocker, äggulepulver, fettpulver (palmolja, glukossirap, mjökprotein, klumförebyggande medel (E341)) jästextrakt, torkad lök, smakförstärkare (E621) aromer, citronsyra, färgämne (sockerkulör) kryddor (gurkmeja).Den hemgjorda innehåller: smör, äggulor, citronsaft, vatten, salt och vitpeppar. Det är fiskpinnar, jag erkänner. Jag försöker få familjen P att skrota fiskpinnarna. Jag gillar inte att dom har varit runt jorden 3 gånger innan dom hamnar på mitt bord och jag gillar inte att dom består av 65 % fisk och 35 % bröd. Igår var L spelnödig sa hon. Så hon och jag spelade Operation. Ett spel som jag köpte på en loppmarknad som M:s klass hade när han gick på mellanstadiet. Jag betalade 5 kronor har jag för mig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...