tisdag 8 mars 2011

Funderingar, vet inte om jag är besviken, bytt saker

Igår kväll var min kurs i Simple living som vanligt på måndag kvällar. Första gången blev en riktig flopp. Två av deltagarna hoppade av för dom trodde dom sökt en kurs i Mindfulness. Andra gången var det jag och 2 deltagare till. Den gången kändes mycket bättre. Jag gav ut bok och blogglista, bland annat till den här bloggen. Fast jag inte tänkt göra det, men det kändes rätt. Förra måndagen var jag sjuk. Igår när jag kom dit kom ingen alls. Jag ringde då min kontaktperson som sa att en deltagare till hoppat av. Det som kändes som om hon gillade kursen! Den andra var sjuk och hon gillade kursen för hon ska gå i höst. Puss på dig! Jag och min kontaktperson beslöt då att vi skulle sluta med kursen för denna gång och starta upp den i höst igen. Jag vet inte om jag är besviken över att kursen slutade eller inte. Jag vågade hålla i den! Den gjorde så att jag började tänka och gav mig inspiration till att fixa och trixa ännu mera. Sen att stora stadens invånare inte är redo för en kurs i Simple living utan vill fortsätta springa runt i hamsterhjulet tills dom går i pension är lite sorgligt. För livet utanför hamsterhjulet ger så mycket mer av det mesta. Utom pengar och en massa prylar som man inte behöver ändå. Sen att maken har börjat tänka enklare ser jag också som en förtjänst av kursen. Jag har övat på honom.
Fast igår kväll var jag besviken. S var också besviken, fast över en annan sak. Så när jag kom hem efter 45 minuter så åkte vi till Coop och köpte Ben and Jerry glass. Inget är så tröstande som Ben and Jerry direkt ur kartongen. L ville också vara med. Maken tyckte vi var knäppa som satt och slevade glass direkt ur kartongen, jag tror man måste vara tjej för att fatta det.
När S fyllde 15 år fick hon ett solarium av oss. Vi köpte det begagnat (what else?). Rören har aldrig varit 100 bra så vi har bara använt det ett par gånger. Nya rör kostar 1000 kronor. Ett solarium känns inte så nödvändigt, det tar plats, elen kostar pengar, rören kostar pengar, elen ska man dra nere på, man kan få cancer av att sola. Så ska vi ha kvar det? Eller köpa nya rör? Det är S solarium så hon får bestämma Om hon bestämmer sig för att behålla det har maken sagt att vi ska sponsra rören för då kommer alla att sola.
Jag har länge velat ha en pippitröja. Men dom kostar 700 - 900 kronor att köpa. Med min riktiga timpenning på 100 kronor får jag jobba 7 - 9 timmar för att ha råd med en tröja. Jag avstår hellre tröjan och jobbar mindre. När vi var på Ullared sålde dom pippitröjor för 99 kronor. Den hade polokrage, men för 99 kronor kan jag stå ut med polokrage. Jag hade glömt hur det känns att ha polo, Det känns som om någon försöker strypa en. Så idag har jag roat mig med att klippa av polon och sytt en ny krage. Supersnyggt och en besparing på 800 kronor. Jag köpte en till L också och hon hatar polo mer än mig så imorgon ska jag roa mig med att sy om hennes tröja med.

Idag när jag hämtade L på fritids var dom ute. Det är dom nästan jämt. Det börjar bli lite vårigt, slaskigt och lerigt. Det syntes på L:s overall, det var bara att slänga in den i tvättmaskinen. Hoppas bara den hinner torka till imorgon för tumla den tänker jag inte göra. Direkt efter fritids gick vi till bybibioteket. Ingen av mina reserverade böcker hade kommit. Men vi hade en massa böcker som gick ut idag. Det blev i alla fall en hög med nya böcker till L. Det var så lagom kul att gå runt på biblan med en lerig L. Som var förbjuden att röra något. När S och jag var på Coop igår och raggade Ben och Jerry löste vi ut en ny Felix förberett helt gratis. I brevlådan kom ett paket helt gratis tamponger. Det ska komma ett paket/månad. Jag använder menskopp men S använder tamponger eller bindor. Jag försöker få henne att använda menskopp med men än sålänge har jag inte lyckats. Jag har gjort ett byte via Facebook igen. 2 Saintpaulia, 2 Clivia, 1 Prickblad och en spegelvägg. Sen var det samma familj som ville ha tangentbord och dataskärm. Som vi hade och tänkte slänga men där blev det inget byte.Vi fick docksaker, En sittvagn, en bilstol, ett skötbord/badkar och två olika barnmatsstolar. Jag tänkte sälja nästan allt på bytardagen. L leker nästan aldrig med dockor och vi har kvar allt efter S. Ingen matstol men det andra. L fick bland annat en kulbana av oss när hon fyllde igår. Hon och två av tjejerna i hennes klass har byggt kulbana nästan hela eftermiddagen. Helt klart en bra present. Jag ska rensa mer i L:s rum innan bytardagen så det kommer att bli en hel del sålt hoppas jag. När vi hade L:s kalas i söndags fick maken också presenter. När han fyllde kunde inte makens syster med familj komma så han fick deras present i söndags. Han fick en nyckel till deras båt, så numera är han delägare i en fiskebåt. Sen fick han en bok om flugfiske. Han ska gå i lära hos en kompis som flugfiskar. Maken blev eld och lågor och kollade igenom alla sina fiskegrejer. Jag blev väl inte direkt eld och lågor men tycker det är bra om maken fiskar. Hellre hemfiskad fisk än fiskpinnar som bara är ströbröd och har flygit två varv runt jorden. Idag är den semmeldagen. Vi ska njuta av varsin hemgjord semla efter att jag bloggat klart. Dom sista semmelbullarna ur frysen. Vill någon ha receptet finns det här.

3 kommentarer:

Jessica Ringdahl sa...

Hej!
Vi har också njutit av semlor igår. Jag hoppas verkligen inte att du kommer att lösenordsskydda din blogg. För jag som bor utanför Stockholm har inte möjlighet att gå din kurs. Annars hade jag gjort det. - För dina tips är helt fantastiska. Och hjälper mig mycket. Jag har länge letat runt efter en blogg som din. Men det finns inga bloggar som är i närheten av din. Fortsätt det fina arbetet!

Kramar Jessica Ringdahl
(och ja du får publicera mina inlägg med mitt namn, denna likväl som förra och kommande)

Anonym sa...

Det är tråkigt att kursen inte fungerade och det är konstigt att någon skulle övertala andra att sluta för att hon själv är missnöjd. MEN det känns inte helt ok att du skriver om kursdeltagarna på din blogg. Det är deras fulla rätt att sluta om de inte gillade kursen. Personligen skulle jag aldrig våga anmäla mig till en kurs om jag visste att kursledaren kan komma att skriva om mig på en blogg ifall jag slutar.

Sofia

Anonym sa...

Sofia, de är ju inte så att hon lämnar ut namnet.... Så Spelar det någon roll egentligen???
De är ju bara om man är dum nog att kommentera och lämna ut namnet som dom får reda på vem det är....
SÅ SAK SAMMA OM HON LÄMNAR UT PERSONEN SÅ LÄNGE HON INTE ANGER NAMN ELLER LIKNANDE PERSONUPPGITER!!!

KEEP UP THE GOOD WORK! :)

(En lite smartare läsare....)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...