torsdag 10 mars 2011

Kråkor kråkar, väggord ger tjurig make

L går på en enhet på skolan som är Montessori inriktad. Det betyder att dom är mycket ute i naturen och friska luften. Jag som är en innemänniska tycker som jag tycker om det. Men L älskar att vara ute så det passar henne. Idag när vi gick till skolan märktes det att dom lär sig en hel del när dom är ute. Hon pekade på en björk och sa det där är en björk. Det där trädet är skadat för det ser man på märket där. Det där som låter är svanar som kommer tillbaka. Den där fågeln är en kråka. Kråkor är inte farliga dom flyger bara runt och kråkar. =) Hon sa att hon ville se levande svanar och jag fick hjärnsläpp och sa till henne att vi kan åka till en fågelsjö ett par mil härifrån någon dag. Det är inte direkt my piece of cake att åka till en sjö och spana efter svanar.
Leksaksansvarige ringde igår kväll. Hon hade fixat två listor till mig. Jag skulle hämta dom idag på hennes jobb som låg på en mottagning på det stora stadens sjukhus. Jag åkte dit efter att jag hämtat L och hennes klasskompis S som ville följa med oss hem idag. Precis när vi kom fram hördes ett väldigt mullrande. Det kom en ambulanshelikopter och landade på det stora stadens sjukhus tak. Tjejerna tyckte det var toppen, sen när en ambulans kom också så var nästan hela dagen gjord. Min dag blev också gjord när jag fick listorna, vilka toppenlistor. Jag har sålt saker på en bytardag förut och på lite loppisar där man får lämna in märkta saker och scouterna säljer mot provision. Då ska sakerna märkas med frystejp där det ska stå namn, telefonnummer och pris. Nu var det med märkta klisterlappar med samma nummer som min lista. Bara att skriva i listan och klistra dit lappen. Så lätt som det var kan jag nästan sälja alla L:s leksaker. Det var ett skämt.
Jag hade tänkt att åka till en blomstermarknad och köpa blomjord och frön. Men tjejerna ville hem och leka så det får bli en annan dag. Jag vill börja förså och behöver tomater, bondbönor och fler chilisar. Sen tänkte jag plantera om alla blommor. Jag har rensat bland blommorna idag och lämnat några i komposten. Förut hade vi blommor högt och lågt men efter rensningen och Facebook bytet så är det en alldeles lagom blomnivå. Det känns sådär att behöva köpa jord när vi har tre komposttunnor på tomten. Men den jorden är isjord och tinar säkert inte förens det som ska försås ska ner i jorden. Alla pelargoner från förra året tog sig utom en. Men dom andra har tagit sig så pass bra att jag redan kunde ta en stickling.
Jag funderar fortfarande på vad jag ska göra med mina friskvårdskuponger som jag fick av jobbet. Jag har gått på vävkurs och tyckte det var jättekul. Det ligger hemvävda dukar lite överallt både här hemma och hos släkten. Jag köpte till och med en mycket billig begagnad vävstol för att kunna väva hemma. Vi hade ingen plats för den så vi sålde den vidare. Den stod ouppmonterad. Detta var långt innan L. Jag skulle vilja väva igen men inte dukar utan trasmattor. Tänk trasmattor av alla slitna gamla jeans, olika blå nyanser. Tänk trasmattor av gamla slitna kläder, det där var L:s favoritkjol, makens skjorta och så vidare. Det ligger en del, inte så många ( jag har gett massor till Röda korset som dom ska göra barnpaket av) stuvbitar i mitt syrum. Jag funderar på att sy ett stort lapptäcke och ha som överkast i sovrummet. Jag funderar på att använda kläder också som lappar så det blir som med trasmattan, det där var min klänning och så vidare.
Maken har fått tuggummi på sina ena byxor. Någon hade snällt nog kletat tuggummi på sätet som han satte sig på på bussen. Jag har ett litet knep på gång för att få bort det, om det går skriver jag hur jag gjorde i bloggen. Han köpte ett par byxor på Dressman för några veckor sedan, använde dom ett par dagar och slängde dom på tvätt. Efter tvätten ser dom helt solkiga ut så nu vägrar maken ha sina nya byxor. Kvaliten på kläder är inte vad den borde vara, säkert bara för att man ska köpa nytt så ofta som möjligt. Men mig lurar dom inte. Jag färgar om dom. Imorgon när hela familjen P har samlat all sina vill ha omfärgad svarta kläder och jag ändå ska tvätta mörka kläder.
Jag älskar väggord och skulle vilja ha dom överallt. Den ovan sitter i köket. Den här i hallen.Den här satte vi upp igår. I vardagsrummet. Maken hatar väggord lika mycket som jag älskar dom så han bara muttrade. Jag väntar nog med att skaffa en till sovrummet där det står Godnatt Sovgott. Igår på Sveriges mästerkock skulle dom som riskerade utslagning göra en omelett med räkstuvning. Maken frågade om jag kunde göra omelett eller om jag inte platsade. Klart jag kan göra omelett sa jag. Så det fick bli lunch idag. Jag sparade hälften till maken. Jag har gallsten - jag tål inte ägg - det är ägg i omelett - jag har mått illa hela dagen. Om det var värt det vet jag inte. Jag tror inte jag skulle ha gått vidare men det skyller jag på räkorna. Jag hade små frysta färdigskalade saker som inte ens smakar räkor.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...