tisdag 29 juli 2014

Sista veckan = halva priset

Det här är sista veckan som kyrkans loppis är öppet för i år. =( Sista veckan säljer dom alltid ut allting till halva priset. Till exempel barnkläder 5 kronor/styck.
S, jag och L åkte dit. 3 Bratz dockor till L. Ett spel som innehöll 50 olika spel (vi samlar på spel men det här är det första som vi köpt i år, tror ju fortfarande att vi ska införa tvfria spelkvällar någon gång). En tröja till L att ha nu. Ett regnställ till L att växa i. En pumpalykta. Och inte med på bild: 6 saker till mitt ska starta företag och en dvd film med Dumbo. Allt för 56 kronor. Eftersom dom får in "nya" grejer hela tiden så kan man fortfarande göra fynd.
Superspararna var igår kväll och jag satt bänkad framför tv:n. Jag vet fortfarande inte om det är ett seriöst spar program eller om det är en parodi på sparsamma människor. Vad var det här? Fjärde avsnittet tror jag och jag har fortfarande inte lärt mig något. Tänk va bra det vore med ett riktigt seriöst program om att spara pengar, där man kan lära sig något. Det mesta Göran sa står i hans bok. Som är bra men låna den på biblioteket först och se vad ni tycker. Jag tycker fortfarande att amerikanska sparböcker är mycket bättre. Svenne hade en elmätare, ungefär en sån som vi har. Fast hans verkade bättre (och säkert mycket dyrare) än vad våran är. Undrar om man sparar mer el med en sån? Vi tittar på våran ett par gånger om dagen. Men jag skulle vilja kunna gå tillbaka och titta på elförbrukningen till exempel igår eller förra veckan. Peter skulle göra tacos. Precis som mig gör han egen tacokrydda. Men jag gör en stor sats och har i en burk. Han gör även egen tacosås och egna tacoskal. Det fick mig att börja fundera. Jag gjorde egen tacosås förut. Det blev så stor sats att vi frös i urdiskade tacosåsburkar till framtida tacokvällar. Men såsen blev så otroligt vattnig efter att den varit fryst så jag slutade med att göra egen sås. Köpt tacosås kostar 11,90 för en liten burk. Den räcker kanske 3 gånger hos oss. Vi har två burkar - en mild och en hot. Om jag börjar göra egen sås kan jag göra två i ett genom att ta undan lite innan jag har i mer hetta. Den blir som sagt var inte bra att frysa och innehåller inte konserveringsämnen så den räcker en gång. Pris: En burk krossade tomater - 5,90. 1 gul lök - 1,49. Jalapenjo - har jag burkar som jag köpte för 1 krona/styck på Matsmart, annars odlar vi chili själva som jag kan ha i. Summa hemgjord tacosås: 8,39. Summa köpt tacosås: 7,93 för två burkar som räcker 3 gånger var. Så hemgjord lönar sig om den köpa såsen räcker mindre än 3 gånger och om man har hemodlad (gratis) chili annars blir köpt sås billigare. Tacoskal då? Vi köper mjuka skal och hårda skal. Ibland köper vi tacochips. En förpackning med 8 mjuka skal kostar 12,90. Vi brukar köpa 3 paket och få dom för 30 kronor. Jag har bara gjort mjuka skal en gång och dom blev mer hårda än mjuka och gick inte att rulla men övning ger nog färdighet. Hemgjorda skal kostar: Eftersom jag inte gjort mjuka skal tidigare som varit bra så letade jag reda på två recept på nätet som jag jämför med. Ett var med majsströ och ett med vetemjöl. Kostnad majsströ: 9 dl majsströ är det maizena? I såna fall går det nog åt en hel kartong för 14,90 + bakpulver, salt, olja, vatten och spiskummin. Det blir 16 skal så jag gör halva satsen. 7,45 + vi säger 1,5 för det andra = 8,95. Kostnad vetemjöl: 2,14 för 7 dl vetemjöl + vi säger 1,5 där med för bakpulver, salt, olja och vatten = 3,64 för 12 skal. Det blir alltså mycket billigare att göra egna mjuka tacoskal i vetemjöl än att köpa färdiga. Kanske dags att prova igen?
Det år så varmt att vi slösar genom att sätta på fläktarna. Både dom i taken i sovrummen och bordsfläktarna. Helst av allt skulle jag vilja ha en ac. Men dom kostar multum + att dom drar en massa el. Idag har maken och jag byggt en egen ac. =) Kostnad 0 kronor. Elförbrukning vet jag inte för vi hittar inte elmätaren men enligt en sida som jag hittade drar en sån fläkt 40 W. Den måste alltså vara på i 25 timmar för att dra en kWh. Som kostar oss 79,53 öre. En ac drar 1000 - 4000 w beroende på vilken läge du har den på. Alltså en rejäl besparing elmässigt också. Och ja den fungerar. =) Jag använde en gammal tvättmedelstunna som vi hade i garaget. 2 stora petflaskor som jag fyllde med vatten och frös. Det är kylelementet. 3 små petflaskor som M lämnat kvar. En bordsfläkt. Fläkten måste vara lika stor som öppningen på tunnan om den som våran tunna inte har något lock. Annars kan den vara mindre så gör man ett hål i locket.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...