torsdag 17 juli 2014

Loppis gillar jag

Jag älskar kyrkans loppis om någon har missat det. Det är bara öppet på sommaren tyvärr. Jag har frågat flera gånger om dom inte kan tänka sig att ha öppet året runt på lördagar t ex men dom tycker inte att dom har plats för det. Även om den som var (jag vet inte om hon är det nu) loppisansvarig gärna ville ha öppet året runt också. Allt är billigt billigt. Kläderna kostar 20 kronor/styck. Skorna med. Jag brukar försöka fynda hela L:s garderob där. Nu har jag gjort så mycket fynd att hon har alla kläder tills hon är lika stor som S. Skor däremot fattas en del. Fast å andra sidan är det bra att det bara är öppet på sommaren för annars hade det blivit "dyrt" tror jag. Jag försöker att gå dit två gånger/vecka. Eftersom det är ett loppis som är beroende av vad människor lämnar in så vet man inte vad som är nytt nästa gång man kommer. För att göra verkliga fynd måste man nästan gå varje dag.
Jag, L och S gick dit igår. S hittade 2 toppar och L en jätte mjukispapegoja (ej med på bild). Jag hittade en kanna (jag samlar på tekannor och kaffekannor), en bananvagga och en rökmaskin. Allt för 90 kronor. Vi har en rökmaskin idag, en liten modell som man lägger i vatten. Det här var en stor modell som går på en speciell rökvätska som kan stå var som helst där det finns ett eluttag. Vätskan kostar 80 kronor för 1 liter. Det var vätska kvar i maskinen så vi provade den och den fungerade. Det luktade dock usch och fy och blä. =( Dags att återuppta våra Halloween fester igen. När S och L var mindre hade vi Halloweenfester för deras kompisar. S var så poppis bland hennes kompisar att dom tvingade oss att ha flera år på rad. När S åkte till USA slutade vi dock med både hennes och L:s spökfester.
Dagen idag har ägnats åt kalas och åt bärplockning. Svärmor fyller år. Presenterna var bara hemgjorda. =) En hemsydd bovetekudde.
Två flaskor hemgjord saft. Fläderblomssaft och älgörtsaft. Svärmor gillar flädersaft så jag trodde (och trodde rätt) att hon skulle gilla älgörten som påminner lite i smaken av fläder. Det här var förra året sats. Den för i år är inte klar förens imorgon.
Jag har också planterat fler lakritsrotfrön. Dom andra kom inte upp. =( Vet inte om det är för jag var för otålig eller om dom helt enkelt inte vill komma upp. Dom har en groningstid på 1 - 3 månader. Sen har jag delat på chilisarna jag planterade för ett tag sen. Och gjort ringblommeolja. Jag gör egen ringblommesalva som jag använder som det mesta. Som handcreme, som ansiktscreme och ibland som läppsalva. Det tar även bort smink lätt. Jag använder i och för sig bara mascara men ändå.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...