tisdag 22 juli 2014

Matkällarplaner

Jag satt bänkad framför Superspararna igår kväll med. Sandra var med en av mina gamla bloggläsare. Hon var med från början så det känns som om det är jag som har lärt henne en del av det hon kan. =) Det kändes jätteroligt. Tyvärr blev det då inga nya spartips som jag hade sett framemot. Med tanke på att deras maträkning låg på 6000 kronor/månad och våran ligger på runt 2500 - 3000 kronor och är på väg ner till 2000 kronor så ligger jag nog steget före. Peter lämnade in foppa tofflor till skomakaren för omsulning. Så billiga som foppa tofflor är så tvivlar jag starkt på att det lönar sig. I och för sig behöver man ju inte slänga tofflorna på sopberget och det kan ju vara bra. Sen tackar jag igen för att jag inte är granne med Svenne. Nästa vecka ser jag fram emot igen. Då ska Göran vara med.
Jag har hans bok Konsten att leva billigt och må bra (köpt begagnad för 180 kronor nypris 420 kronor). Han har även en Leva billigt sida som jag brukar läsa och en blogg.
Sen är det verkligen dags att rita kors i taket. En sak som jag aldrig trodde skulle hända har hänt. Maken kom till mig häromdagen och sa gissa vad jag har gjort? Han hade tömt en dammsugarpåse!!! =) Han körde med en egen variant och plockade ut skräpet via hålet. Sen sa han att vi bara får använda samma påse två eller tre gånger så det låter som om han tänker fortsätta med det. Jag klipper upp dom i botten och häftar igen dom (men ska börja sy igen dom efter att jag såg Peter göra det på superspararna (så något har jag lärt mig av programmen i alla fall)).
Rabarberdricka är gjord igen. Rabarbern växer så det knakar. Av resterna gjorde jag två pajer.
Mackaglass är också gjord. L:s favoritglass är mackaglassar. Hon får dom inte så ofta. Det blir billigare att köpa glasstrutar och lösglass och göra egna strutar. Vilket också är rätt poppis. Ett paket mackaglassar kostar 45,90 för 6 stycken. Det blir 7,65/styck. Köper man dom en och en kostar dom 15 kronor/styck. Så när vi köper köper  vi alltid ett helt paket. Samma sak med andra styckförpackade glassar. Sist köpte vi mackaglassar och 88:an i flerpack. Egna mackaglassar kostar 4,50 för äggen (första gången jag gjorde dom så vågade inte byta ut något ägg mot sojamjöl), socker, potatismjöl, kakao och bakpulver kostar ungefär 5 kronor. Glass kostar 11,90 för en två liter och det går åt kanske 1 dl/glass. Så det blir 0,95 till. Det blir 4,50 + 5 = 9,50/8 (det blev 8 glassar) = 1,19 + 0,95 (för glassen) = 2,14. Återstår bara att se om dom blir godkända av L. Jag sparar alltså 5,51/glass på att göra egna mackaglassar om jag köper dom i flerpack.
Ett besök på kyrkans loppis har det också blivit. En lampskärm som passar bättre till våran "nya" golvlampa, två konserveringsflaskor, en söt kakburk, en topp och en kjol till S, 4 toppar och en kjol till L blev det. Allt för 125 kronor. Hon i kassan räknade då fel räknade jag ut när jag kom hem. Det skulle ha kostat 110 kronor. Men kyrkan gör så mycket för byn att jag gladeligen skänker en 10:a. Dessutom är 110 kronor billigt för allt det där.
På posten kom en t-shirt och en kasse för L är med i Panta mera i år igen.
Varorna från Matsmart kom också. Maken hämtade dom samtidigt som han köpte en ny rullgardin till det nya lilla fönstret i vardagsrummet som nu är större. Dom andra fönstren fick jag rullgardiner till av en bytarkompis. Tack K. =) Nu ska vi bara hitta hållare till dom. 5 paket kex. Jordnötter. Chilinötter, Cashewnötter. Torkad frukt. 3 olika sorters strössel. 3 burkar syltlök. 12 tandborstar. 6 schampoflaskor. 60 tuschpennor till L. 12 burkar fefferoni. Allt för 342 kronor med frakten. Som hittat. Jag kommer helt klart att handla där igen. =) Nu köpte jag rätt mycket saker som inte är nödvändiga som kex och nötter men som jag skrivit förut det blir ett bra tråkigt ekonomiskt liv om man aldrig unnar sig något. Vi har t ex inte köpt kex sen vi var på Göteborgs kex förra sommaren. Om man då får tag på billiga unna sig saker så är det ju bara ännu bättre.
Vi har kommit på att våran matkällare är alldeles för liten. Med alla saftflaskor, fabriksköp och fynd som blir så är den överfull. Bättre då att vi försöker göra matkällaren större så jag kan safta mer och vi inte behöver köpa en frys till. Vilket vi skulle behöva annars för att få plast med alla bär. 4 liter krusbär till blev det idag. Jag försöker tänka lite förr i världen då dom inte hade någon frys. Snart mognar äpplena också och då blir det massor av mos och must.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle också vilja ha en jordkällare,det börjar bli fullt i frysen. Jag har lånat Görans bok två gånger på biblioteket, den är så bra. Ha det så bra i värmen. Gunilla

Malin - Gratisprinsessan sa...

Såg avsnittet ikväll! Göran verkade vara riktigt härlig :) Får ta och se om jag kan hitta hans bok :)

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...