onsdag 16 juli 2014

Veckans sparade pengar

Det sparsamma livet rullar på som vanligt. Jag är mer peppad än någonsin. En minisemester gjorde dock att det inte blivit så mycket sparade pengar denna vecka.
1 Lagat L:s cykelbyxor.

2 Maken har klippt sig själv.
3 Sytt två cykelbyxor till L av gamla tights efter mig och S.

4 Sytt en klänning och en bh till mig av två linnen.
5 Bakat långpannebröd, frallor och Smålandslimpa.
6 Köpt 2 paket kaffe för 49 kronor.

7 Köpt 4 paket saffran för 10 kronor/styck.

8 Gjort älgörtssaft.

9 Köpte Ecco skor för 20 kronor till L på loppis. Hennes nuvarande storlek men är såna med dragsko och hon gillar inte att knyta skor. Nypris på dom skorna är 800 kronor.

10 Hade med pizza och korv med bröd till våran minisemester och behövde bara köpa kvällsmaten.

11 Åkte på fabriksförsäljning och köpte skumtomtar 4 påsar för 10 kronor. Vi köpte fler än 4 påsar. Det här är egentligen bara sparsamt om vi inte äter upp tomtarna innan jul. Det andra godiset skriver jag inte upp. Godis är inte något man måste ha.

12 Åkte på fabriksförsäljning och köpte andra sorterings ost och andra ostar till billigare priser än i affären.

13 Hade med kaffepulver och värmde vatten i vattenkokaren på hotellet och behövde inte köpa kaffe.

14 Lagat en av mina tröjor.
15 Skördat oregano och curryplanta som nu hänger på tork i källaren.

16 Beställt billig "mat" och lite annat från Matsmart. Till exempel betalade jag 5 kronor/paket för strössel. Ordinarie pris är 11,90. 12 burkar med Fefferoni för 12 kronor. Killarna gillar fefferoni/inlagd chili till tacon och jag brukar lägga in egen odlad chili men 1 krona burken blir billigare än inläggningen. Waffers för 5 kronor paketet ordinarie pris är 13,50 för Icas egna. Syltlök för 2 kronor burken. Jordnötter (maken älskar jordnötter) för 5 kronor. Ordinarie pris för Ica basic jordnötter är 19,90. Tandborstar 10 stycken för 90 kronor (Colgate) ordinarie pris 22,90 (Icas egna tandborste kostar 11,90). Frakten gick bara på 49 kronor. Just nu var det så kallad utfyllnadsmat mest. Med utfyllnadsmat menar jag mat som man egentligen inte behöver. Strössel, nötter och kex är exempel på sån mat. Men som jag skrivit massor med gånger förut ett sparsamt liv utan att man unnar sig något blir ett bra tråkigt sparsamt liv.

17 Maken har samordnat ärenden för att spara bensin. En sväng in på jobbet, Willys för 10 dagarshandlingen och byggvaruhuset.

18 Maken har handlat 10 dagars handlingen på Willys. Gick på 1008 kronor och är då mat som ska räcka i 10 dagar.

19 Maken köpte extraprisfärs på Willys, 39,90/kilo.

20 Jag har vattnat krukväxterna med vatten från regnvattentunnorna.

21 Istället för att sätta på fläktarna inne när det är varmt har vi fönstren öppna hela dagarna.

22 Skutt får mat från trädgården på kvällen. Antingen sallad från balkonglådorna eller ogräs.

23 Jag har plockat 2 liter krusbär. Lite i tidigaste laget, dom var inte så där lilaaktiga som dom brukar vara.

24 S har plockat ungefär 1 dl hallon. Vi lägger dom i en två liters glasskartong och fyller på efter hand. Också i lite tidigaste laget, men vill inte att alla ska bli uppätna av ungarna i byn.

25 Maken och L har plockat 2 liter röda vinbär.

26 Varit till kyrkans loppis och köpt en rökmaskin. En riktig för 40 kronor. Vi brukar ha Halloween fester som är vida kända bland barn och ungdomarna som kommer och har hittills haft en fuskversion av rökmaskin.

Jag fick visst ihop en rätt lång lista fast jag varit på semester i dagarna 3. =) Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan? =)

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...