tisdag 8 juli 2014

Superspararna - tror jag skulle lyckas bättre

Jag jobbade igår kväll när vad jag trodde skulle bli mitt nya favoritprogram hade premiär. Så jag tittade idag via kanal 5 play. Linus visade runt i sitt hem. Tv:n hade dom köpt ett utställningsex - vi köpte våra begagnade, för 500 kronor/styck. Skinnsoffan kostade 10.000 kronor - vi böt till oss våran mot en trisslott. Sen när han gör eget snus tar han 1 liter vatten från kranen. I ett dl mått. Rinnande kran. Många ören som hinner rinna ut där. Jag som trodde jag skulle få lite nya spartips. =( När han åker bli ger han lite tips på hur man kör billigare men så gör vi jämt. Andra paret gör vad jag tycker olagliga saker så inga nya tips där heller. För så lågt kommer jag aldrig sjunka att jag går in på offentliga toaletter och snor med toapapper hem och på snabbmatsrestauranger och hämtar sockerpaket, fyller läskmuggar med ketchup och tar med hem. Tredje killen där börjar det likna något. Han tömmer sina dammsugarpåsar (gör jag med), han syr ihop dom jag häftar med häftapparat. Fast jag gillar inte att han kokar egen ketchup för att barnen inte gillar hemkokt och då går det åt mindre ketchup. Fjärde killen tycker att man ska bajsa på jobbet och låna saker av grannarna. Märktes på hans granne att han inte var lika förtjust i idén. Att låna saker av varandra är annars ett väldigt bra sätt. Varför ska alla grannarna på en gata ha en sak som dom använder max en gång/månad när man kan ha delad vårdnad om saken? Men då ska det vara en win win situation och inte bara en som utnyttjar alla andra som det verkade vara med fjärde snubben. Hoppas jag lär mig mer nästa vecka för det här kändes mest som en parodi på snåljåpar.
Hemgjord jordgubbsyoghurt är gjord. Jag hade i jordgubbsarom som jag köpte när jag skulle börja göra egen tandkräm (blev inget bra). Köpt jordgubbsyoghurt kostar 14,90. Min hemgjorda kostar ungefär 9 kronor/liter. Jag använder den hemgjorda yoghurten för att göra ny sen. Den innehåller: mjölk, mjölkpulver och yoghurt. Vi äter ungefär 12 liter yoghurt/månad = 178,80/ köpt yoghurt - 108 kronor för hemgjord yoghurt = 70,80 kronor sparade/år. Ju mer yoghurt man normalt äter ju mer pengar sparar man. Om man köper naturell fil kostar den 10,90/liter så hemgjord yoghurt blir billigare än köpt fil. Köpt fil lönar sig inte lika mycket att göra själv. Där sparar man bara en krona/liter men en krona är ju också en krona. Miljömässigt måste jag ju släpa hem en mjölkförpackning som jag måste slänga sen istället för en yoghurtförpackning så ingen miljöbesparing.
Egen sushi är också gjord. Där blir förtjänsten rätt stor om man gillar sushi. Jag gillar sushi men jag köper det nästan aldrig - kostar för mycket. 10 bitar kostar 75 kronor = 7,50/bit. Jag fyllde mina med krabbpinnar och avoccado så jag räknar på det. Noriarken kostade 20 kronor för 100 ark = 0,20. Riset kostade 22 kronor och räcker till 4 gånger = 5,50. Risvinäger kostade 15 kronor för 300 ml = 5,30. Krabbpinnar kostar 11,90 och räcker till 2 gånger sushi = 5,95. Avocado gick det åt två stycken (1,5 men jag åt en halv) = 42,90 för 7 stycken = 12 kronor för två. Det gick åt 4 ark = 0,8 + 5,50 + 5,30 + 5,95 + 12 = 29,50 och det blev 8 sushibitar/rulle = 32 stycken. 29,50/32 = 0,92/ bit. Man sparar alltså ungefär 6,50 för varje bit egen sushi man gör.
Ett nytt träningsredskap har hittat hem till vårat gym. En lårtränare - helt gratis. =) Vi har ett helt gym nästan i källaren och allt har vi fått gratis eller bytt till oss. Förutom lårtränaren har vi en, magmaskin, en trappmaskin, en cykel, en vibratorplatta och en crosstrainer. Nu ska jag bara börja träna också.
S, jag och L har varit en sväng till kyrkans loppis. En topp till mig en receptbok om bröd och ett oöppnat paket med 100 sugrör för 40 kronor. Vi tog varsin glass men jag drack kaffe hemma istället så fikat kostade 54 kronor mot normalt runt 80 kronor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! Har du något tips var man kan köpa storpack/säck med mjöl billigt?
/Emma

Anonym sa...

Jag tror också att du skulle lyckas bättre! Programmet gjorde mig besviken, det är ju meningen att vi ska förfasas eller skratta åt deltagarna... Istället för att göra ett seriöst program som skulle kunna vara människor till hjälp. En sak jag gillar med amerikanska sparbloggar är att de ofta också har ett samvets-tänk! (Det har ju din blogg också). Att vara sparsam innebär ju inte med automatik att vara snål, att snatta, utnyttja andra... Man kan tänka både på andra människor och miljön.
//Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...