onsdag 30 juli 2014

Veckans sparade pengar

Inte så mycket saker gjorda denna vecka. Men det här är ju såna saker som vi gjort extra, för saker som vi gör jämt se här. Mi ville ha ett inlägg med lite spartips som sparar pengar hemma och den listan täcker nog det mesta tror jag. Jag fyller på den efter hand som jag kommer på mer. Jag ska försöka knåpa ihop en annan lista också. Jag lägger dom under en etikett i kanten så man lätt kan hitta dom också.

1 Köpt en julklapp till M på rea. Ordinarie pris 279 kronor/styck. Reapris 89 kronor/styck. Jag köpte två stycken.

2 Gjorde köpet via Gratisbio och fick poäng.

3 Köpte en julklapp till till M på en annan butik också på rea. Ordinarie pris var 499 kronor. Reapriset var 349 kronor. Både 1 och 3 är såna saker som M vill ha och behöver.

4 S gjorde lite för mycket vaniljsås till rabarberpajen som jag gjorde (den ena frös vi). Av vaniljsåsresterna gjorde jag 9 vaniljglassar.

5 Köpte inget när jag jobbade torsdag kväll. Varmaste dagen men jag köpte inte ens en glass. =)

6 Har forskat i vilket Mastercard/Visakort som blir billigast och har bytt ut mitt nuvarande Ullaredskort mot ett Statoil Mastercard. Sparar 25 kronor/månad på det.
7 Sytt två örngott till maken och mig av saker jag hade hemma.

8 Plockat 4 liter krusbär. Nu är alla krusbären slut. 16 liter blev det sammanlagt på en buske.

9 S har plockat några dl hallon till.

10 Maken har handlat 10 dagars handlingen på Coop. 370,27 kronor gick det på. Maten i familjen P i juli har gått på: 2350,46 + 158 kronor för utfyllnadsmaten som jag köpte via Matsmart. Då har maken, jag och L varit på semester i dagarna 3 och ätit borta 2 kvällar. Vi hade med oss luncherna hemifrån (förutom då vi åkte hem och köpte lunchen på MacD). Fabriksförsäljningen av ost och godis är inte medräknade i summan. Osten och framförallt godiset kommer att räcka en lång tid framöver.

11 Då köpte han bland annat 4 paket Lätta till extrapriset 10 kronor/styck.

12 Fått ett superpresentkort på 100 kronor för att jag svarat på undersökningar.
13 Maken har lagat utegruppen som vi fick gratis av grannen.
14 Jag har gjort ringblommesalva.
15 Vi har gjort en egen luftkonditionering av saker vi hade hemma. Den drar mycket mindre el än en köpt ac och var alltså helt gratis.
16 Hittat en lampskärm på återvinningen som passar perfekt till golvlampan som jag köpte för 20 kronor på loppis.
17 Köpt ett regnställ till L att växa i för 5 kronor på loppis.

18 Gjort hemgjord Start (mussli).

19 Vattnar uteodlingarna med vatten från regnvattentunnorna.

20 Ger Skutt mat från trädgården på kvällen.

21 Sålt bonuschecken på Ullared för 50 kronor.

22 Köpt M:s kanske sista julklapp (om barnen P ska få 4 var) för 150 kronor, nypris är minst 700 - till flera tusen.

Vad har du gjort för att spara pengar den här veckan?


1 kommentar:

Anonym sa...

Sista veckan på semestern, jag har inte varit lika aktivt sparsam som jag brukar så jag har fått fundera för att komma på lite:

1. Yngste sonen önskade sig en tidningsprenumeration i present, jag googlade runt och hittade ett erbjudande där man även fick ett spel på köpet.
2. Jag beställde presenter på nätet, googlade efter rabattkoder och hittade en som gjorde att jag kunde dra av 50 kr.
3. Gjort matlådor till maken.
4. Köpt kläder till mig själv, barnen och maken på rea och second hand.
5. Köpt födelsedagspresenter och julklappar på rea.
//Ingela

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...