söndag 10 januari 2016

Uppdrag 2 - rensa i köksskåpen

Först svar på en kommentar. Ja vi använder toapapper men inte i köket det var därför jag inte skrev det i zero waste kök inlägget. Nej vi använder inte tops.
Uppdraget hos förvaringsdrottningen den här veckan var att rensa upp i köksskåpen och ta en före och en efter bild. Man fick välja hur många skåp och jag valde 5 stycken.
Skåp nr ett har vi specerier i.
Jag flyttade om lite och gav bort matvete och råris som vi fått men inte gillade.
Skåp nr 2 har vi glas, tallrikar, äggkoppar och glögg-grejer i. Jag funderade lite på om jag skulle göra mig av med några av glögg-grejerna. Förut hade vi glögg-in varje år och massor med folk kom. När vi återupptog det för två år sen kom ett tiotal. Om det blir lika poppis som det var går alla muggar åt.
Jag flyttade om lite där med. Rensade ut 3 muggar som man fått på bio. Jag flyttade även upp efterrättsskålarna från skåp nr 4. Skåp nr 4 är ett golvskåp så vi glömmer oftast bort efterrättskålarna eftersom dom även stod bakom en massa saker.
Skåp nr 3 har vi kaffekoppar, assietter, några efterrättsskålar, mediciner och en massa kaffepaket och kaffesaker i.
Där flyttade jag också om. Ställde upp några glass-skålar från skåp nr 4. Egentligen skulle jag vilja ha alla efterrättsskålar och glass-skålar samlade på ett ställe. Får fundera lite på det.
Skåp nr 4 är ett golvskåp i köksön som står mitt på golvet. Där hade vi efterrättsskålar och glass-skålar. Godis, torkad frukt, popcorn, kex och diverse apparater.
Jag flyttade om. Slängde lite utgången frukt på komposten. Ställde några kexpaket som stod i skåp nr 1 här.
Skåp nr 5 är det andra skåpet i köksön. Där har vi bakskålar, bakformar, jäskorgar, tomma plåtburkar och Popcorns godis som är oöppnat i. Mina oöppnade mediciner är här med.
Här flyttade jag också om en del. Plåtburkarna la jag i varandra så dom skulle ta mindre plats.
Det som jag hittade som jag glömt att vi hade var alla påsar med torkad frukt och en burk med saffransskorpor. Hur kunde jag glömma dom som är så goda? Två av fruktpåsarna hade gått ut så dom slängde jag på komposten. Dom andra två påsarna hällde jag upp och ställde i vardagsrummet så att vi äter upp dom.
Det blev mycket bättre ordning och vi kommer nu att använda efterrättskålarna mer när vi dels inte behöver sätta oss på golvet för att nå dom och dels inte behöver plocka ur halva skåpet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...