torsdag 7 januari 2016

Zero waste kök och räddaren i nöden

Mamma, jag, L och S tog bilen till IKEA. Jag fick ett presentkort där i julklapp och dom hade stängt när vi var till det stora köpcentret på andra sidan stora staden på nyårsafton. När vi kom ut hade bilen ett platt däck. Maken kom och fyllde i luft på flaska som också tätade eventuella hål och vi körde hem. Mamma bjöd på lunch på IKEA och jag hittade en del saker. Allt sånt som jag tänkt innan förutom muffinsplåten och tuschpennor. Tvättkorgen jag ville ha hittade vi aldrig. Vi hittade utställningsexemplaret men inte hyllan där dom låg. När L börjar travet igen ska maken få i uppdrag att åka och köpa en. Jag köpte ljus, två krukor, hyllor och en låda till Trofast hyllan som vi köpte begagnat häromdagen.
Så nu ligger alla maskeradkläder, alla spel och allt lego samlat på ett ställe. Korgen och kistan som maskeradkläderna och legot låg i ska ut på skänkes eller säljes. Jag är lite trött på att skänka saker just nu då alla vill mötas inne i stora staden. När jag ger bort en sak har jag ingen lust att köra in till stan för att lämna den. Ibland har maken kunnat träffas men ungefär hälften av gångerna kommer inte personen som ska ha gratissaken och maken får stå och vänta i onödan.
Vi har en maträkning på mellan 1500 - 2000 kronor/månad. För att kunna ha det kan man inte slänga någon mat och införa ett zero waste kök. Här är 10 tips:

1 Handla mer sällan. Vi handlar två gånger/månad och kompletterar med mjölk, frukt och grönt.

2 Kolla vad ni har hemma innan varje handling för att undvika dubbletter och att mat blir dålig och får slängas.

3 Frys det som börjar bli dåligt. Frukt fryser vi och gör smothisar av. Vi dricker smothie nästan varje lördag kväll. Brödkanter blir ströbröd.

4 Alla rester fryser vi också och gör bonusmat av. Blir det mycket över blir det en matlåda som maken (eller nu också jag) tar med till jobbet. Bonusmaten blir olika rätter nästan varje gång beroende på vad resterna är. Vi gör t ex stroganoff av kött och korvrester.

5 Vi lassar inte på massor av mat på tallriken utan tar mer om vi är mer hungriga istället för att behöva slänga en massa mat som vi inte orkar äta upp.

6 Vi komposterar alla matrester och skal. Jorden som blir gör att vi knappt behöver köpa jord när vi planterar.

7 När det blir vatten över i vattenkokaren sparar jag det och vattnar blommorna med det. Ett tag sparade jag potatisvattnet också men det gjorde så jorden möglade. Äggvatten sparar jag också, det gör att det blir kalk i vattnet som växterna gillar.

8 Vi använder aldrig engångsprodukter. Bara hushållspappret som maken fortfarande vägrar att sluta med.

9 Vi återvinner allt som går så det knappt blir några sopor alls vilket gör att vi kunnat ansöka om mer sällan hämtning vilket sänkt soptaxan.

10 Om vi vunnit, köpt eller fått något som vi inte gillar ger vi bort det så det kommer till användning istället för att slänga det.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Använder ni inte tops och toalettpapper t.ex? Det är ju engångsartiklar precis som hushållspappret...

Anonym sa...

Du Anonym,vad håller du på med? Avundsjuka eller... Gunilla

Anonym sa...

Gunilla; Haha, avundsjuk på vad? :'D Att det inte använder tops alt. inte torkar sig i arslet? Vilken rolig kommentar! Jag måste ju få fråga då jag genuint undrade - finner inget konstigt eller oförskämt i eller med min kommentar.

Ha en bra dag! :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...