onsdag 6 maj 2015

Community och säljmål

När jag läser amerikanska sparböcker och bloggar står det ofta om community. Vad viktigt det är att community fungerar för att kunna leva så sparsamt som möjligt. Direkt översatt betyder community gemenskap. Våra närmaste grannar är ett äldre par. I vintras hade dom problem med snöskottningen på grund av sjukdom. Maken erbjöd sig då att skotta och att dom kunde låna våran snöslunga. Dom nappade tyvärr inte på erbjudandet. Ibland får vi plantor, morötter, sallad och annat av dom. Vi har tre cyklar som ska kombineras ihop till en fungerande cykeln till L. Två fick vi gratis med löfte om att dom fungerade, det gjorde dom inte. En är S gamla. Grannen håller på med sin cykel hela tiden så jag bad honom titta på cyklarna. Maken vet hur en cykel ser ut och kan laga en punka, thats it ungefär. Dessutom har han så mycket att göra hela tiden att L:s cykel nog kommer bli fixad när L är 20 någonting. Hon har nästan redan vuxit ur den cykeln hon cyklar på nu. Tyvärr kunde grannen inte göra om cyklarna till en fungerande cykel men den ena kunde han fixa iordning på om vi lämnade in den till en reparatör som böt växelvajern som var av först. Blir nog tyvärr billigare att köpa en "ny" cykel.
L:s uppdrag går framåt. Altanen är fixad. Vi satt där en lång stund och mös men fikade gjorde vi inne.
Spel är spelat. Lustigkurre. Jag vann båda gångerna så L ville ha revansch ikväll igen.
L:s rum är början på inrett. Ny matta och ny förvaring ska fixas. Listerna mellan golv och vägg ska dit. Hyllor och tavlor ska upp. Det blev jättefint. =) Jag ordnade dessutom en överraskning. Hon fick en egen tv. Det går bara att titta på 1,2,4 och barnkanalen. Men den har en dvd och det är meningen att hon ska kunna titta på film själv i sängen på sitt rum. L blev jätteglad. Jag efterlyste en tv med dvd på Facebook och fick den gratis. På bilden syns dom nya tapeterna. L:s säng och tv:n som står på byrån.
Jag är igång och säljer saker igen. Målet är att jag ska sälja så vi kommer upp i vad en pool kostar (den billigaste plåtpoolen) och ett besök på Gröna Lund. Kolmården är fixat gratis via alla superpresentkort. Annars blir det en hemester i sommar. Det skulle bara bli hemester med ny pool och ett besök på Kolmården. Men L vill så gärna åka till Gröna Lund och pratar om det nästan varje dag. Jag har dessutom två fabriksförsäljningar vid Stockholm som jag vill åka på så då är det bra att passa på för att spara bensinen. Poolen + Gröna Lund kommer kosta ungefär 5000 kronor. Ett par kompisar ska köpa lekstugan för 1000 kronor så 4000 kronor saknas. Jag har hittills sålt för 750 kronor. 3250 kronor kvar alltså.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vet att Biltema har en reparationshandbok för cyklar för billig peng, annars finns det att låna på biblioteket, om du vill utmana maken på cykel-skruvning :-)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...