fredag 8 maj 2015

Barn och pengar

När M och S var små fick dom vecko- eller månadspeng. L får pengar när hon behöver. M och S hjälpte till lite hemma. S mer och M mindre. Nu när jag läser amerikanska sparböcker igen tycker oftast författarna att barn inte ska ha vecko- eller månadspeng bara för att dom finns. Hjälper dom till hemma ska dom få "lön" i form av vecko- eller månadspeng. Jag är lite kluven till det. Om L får vecko- eller månadspeng bara för att hon är en del av familjen lär hon sig inte att "jobba" för pengarna. Men att få betalt för att hjälpa till som man ska göra automatisk känns inte bra heller. Hur gör ni? L skulle dock behöva få pengar mer regelbundet så hon lär sig hantera pengar, vad saker kostar och att man måste spara ibland för att ha råd att köpa vissa saker. Vi sätter dock in 100 kronor på ett sparkonto till henne. M och S hade lite sparpengar som dom använde när dom tog körkort. Pengarna räckte tyvärr inte så dom önskade sig pengar i present och julklapp till sponsring till körkortet. Vi sparade inte regelbundet till dom utan satte bara in alla pengar som dom fick när dom var små. Pengar som egentligen skulle ha gått till cyklar och andra dyrare saker.
L:s rum går framåt. Maken är bortrest en vecka så det är L och jag som håller på och grejar. Det går sådär kan jag ju skriva. Jag lyckades bryta av ena borren. =( Inget rum är komplett utan väggord. Var dig själv alla andra är redan upptagna sitter på L:s rum. Maken hjälpte till att sätta upp det innan han åkte så han verkar inte vara lika emot väggord längre. Det här är nummer 11.
Tavelhyllorna fick vi upp innan jag bröt av borren. Snögloberna och parfymerna som ska stå på har jag inte lyckats hitta än bland alla ouppackade kassar och lådor.
Tavlan som jag köpte på L:s klassloppis för 40 kronor sitter också uppe. Jag varken slog mig på tummen eller böjde spiken som jag brukar göra.

L hade en väggbonad som jag ärvt efter min farmor. Den ville jag ha kvar men jag ville inte ha den på väggen längre. Jag sydde en kudde av den. Den ligger just nu i sovrummet innan jag kommer på var den ska ligga.
Dagens uppdrag var att göra brända mandlar. Blåa så man kan se om någon nallar innan. Den blå karamellfärgen färgar nämligen tungan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...