måndag 18 maj 2015

10 sätt att leva enklare och spara pengar

En lista som jag hittade hos Camino men gjort om lite. För flera år sen hade jag kurser i simple living på Medborgarskolan. Intresset från stora stadens medborgare var för svagt så jag fick sluta med kurserna. Jag har skrivit flera gånger tidigare om hur simple living, det miljövänliga och det sparsamma livet går hand i hand.
1. Att rensa både hemma bland alla prylar, men även bland energisugande vänner och alla måsten. Sakerna kan med fördel säljas på loppisar, köp-& sälj-sidor eller i lokala grupper och ge lite klirr i kassan. Sakerna jag rensar ut delar jag upp i 4 högar. En hög till återvinningen (den delas i sin tur upp i flera olika högar). Sånt som ska säljas. Sånt som ska skänkas. Sånt som ska sparas till en eventuell framtida loppis.

2Låt dig inspireras av förebilder som passar din målbild, radera sådana du följer på instagram, facebook eller bloggare som enbart uppmuntrar till inredning, pryl- eller modeinköp. När jag läser inredningsbloggar vill jag göra om hemma och köpa en massa nytt. Likaså om jag läser inredningstidningar. Alla hem är så stylade där att det inte ser ut som riktiga hem.

3Avstå från att prata om nya inköp eller fråga om andras konsumtion, exempelvis genom att påpeka att någon har en snygg tröja, en häftig bil eller en vacker kökstapet. Öva på att berömma personers inre egenskaper istället, såsom att han/hon är snäll, hjälpsam eller kan mycket. Vi fokuserar så mycket på det yttre hela tiden.

4Ta tillvara på saker som redan finns. Det kan handla om matrester som vanligtvis slängs eller kläder som gått sönder. Vill eller kan du inte laga själv, så är det en bra investering att lämna in det till en sömmerska, skomakare eller reparatör. Vi sparar alla matrester och kallar dom för bonusmat. Vi lagar och lappar saker hela tiden. Vi gör om saker till nya saker innan vi köper något nytt.

5. Se dig om i naturen. Ogräs som maskrosor och kirskål ger jag mest till Skutt. Jag har provat att göra pesto på både kirskål och nate men det var inget för oss. Maskrosvin har vi gjort några gånger, godare om det får mogna några år. Älgörtsaft, flädersaft, granskottsirap. Jag tar tillvara det som finns i trädgården, men vi skulle behöva bli mycket bättre på att plocka lingon, blåbär och svamp.

6. Jag lever efter om du vill ha mer pengar kan du antingen jobba mer eller spara mer. Och det är inte inkomsterna som gör mig rik utan utgifterna som gör mig fattig. Vi försöker att aldrig handla på kredit, vi försöker spara till det vi vill ha istället för att ta ett lån. När man vill handla det mesta begagnat så måste man tänka i förväg. Barnen växer och behöver nya kläder (L:s nya storlekar tills hon är vuxen finns sparade i källaren). Det blir alltid jul och födelsedagar.

7. Påminner en del om punkt ett. Lär dig säga nej. För mycket att göra tar energi. Försök att skala bort saker som inte måste göras. Jag stryker t ex inte längre.

8. Mål är bra men försök att sätta upp ett mål i taget. Eller om du har flera mål se till att dom går hand i hand. Att bli vd på ett företag och hemmamamma samtidigt funkar inte. Jag måste gå ner i vikt så det är mitt mål just nu.

9. Betala av dina skulder. Vi försöker som sagt var att inte ha några skulder. Vi har lån på huset och vi har JAK lån (makens resa till USA, husvagnen och den nya bilen som maken promt skulle ha). Vi amorterar så mycket vi kan på huslånen och försöker betala av JAKlånen i förtid.

10. När alla föregående punkter är gjorda kanske du har råd att gå ner i arbetstid eller förverkliga en dröm. Gör det. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken jättebra lista! Tycker jag läst alla spartips som finns men att inte kommentera det ytliga var bland det klokaste jag läst på länge!! Appropå pesto, prova med förvällda nässlor och lite libbsticka istället, det är supergott! Jag använder solrosfrön som jag rostat i stekpannan istället för nötter. /Elin

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...