söndag 3 oktober 2010

Nya experiment

Jag brukar ibland när jag orkar och känner för det göra egen yoghurt. Den ska stå länge på en värmedyna så jag har många gånger undrat om det egentligen lönar sig eftersom elen kostar. Hur mycket drar en värmedyna egentligen? Vad göra? Jag har experimenterat igen.
Jag provade att göra yoghurten i en termos. Fungerade hur bra som helst Läs här hur jag gjorde.
Fredagens volontär runda gav ingen utlovad goodiebag och ingen biljett heller. Men vi gick förbi en kille som delade ut provpaket på Wasa flingor flera gånger. Varje gång fick vi 3 påsar var.
På Ekobutiken var jag bara "tvungen" att handla. Det var fredag eftermiddag och snart dags för fredagsmys. Vi köpte ekologiska mikropopcorn. Jag är allergisk mot mikropopcorn och poppar alltid i kastrull men det var dom enda popcornen som fanns. Dom smakade urk! Nöt och russinblandning. God. Rotfruktschips. Jag gillade dom men ingen annan. Vi skulle hämta M klockan 17.00 på hans praktikplats som är en affär mitt i stora staden. Precis bredvid där vi volontärade. M var försenad så vi gick runt och handlade lite. Jag var trött efter att ha volontärat flera timmar så det blev grillad kyckling och potatisssallad till kvällsmat. Om man köpte 2 tuber Sensodyne tandkräm fick man en Asterix film. Tandkräm går åt så det gjorda jag. På vägen tillbaks till bilen låg det en massa röda och gula löv. Det blev en bukett till köksbordet. Härmed är det färdigtjatat om fredagen och volontärandet. Groddhinken är framtagen igen. Skutt Kanin och Våffeln Hamster älskar groddar lika mycket som Mimmi Marsvin hatar dom. Vi andra i familjen är väl kanske inte sådär överförtjusta i groddar men jag ger mig inte! Isbergssallad, tomater och annat som har forslats över halva jorden göra sig inget besvär här längre! Nu är det hemodlat som gäller! Jag har kommit på världens bästa present till min älskade mamma när hon fyller, vad det är avslöjas inte förens i december. Men den är gjord och mammas alla presenter är klara. Sen har jag världens bästa julklappar till svärmor och svärfar med. Maken ska hämta en grej hos sin syster och sen ska han smussla med en sak hemma hos sina föräldrar innan jag kan dra igång och göra dom. Två stycken varsin. Det kommer när dom är klara. Dom läser inte min blogg, det gör mamma. L:s vantar var för små så igår gjorde maken, jag, L och S köpcentret på andra sidan stora staden. Det blev vantar till L. En receptbok till mig. Nu ska bara alla recept föras över. S vill ha kopia på den tills hon flyttar hemifrån. Julklappsförslag kanske? Sen köpte jag flera små flaskor med snäpplock till min hemgjorda vinäger. Bild kommer.
Jag har provat med att plantera om chilin som ger superstarka frukter till en kruka och tagit in den. Får se om den klarar värmen.Varje gång jag går förbi vårat akvarium ler jag. Bläckfisken som sitter som prydnad mitt i har en massa alger på huvudet. Det ser ut som han har grön mohakfrisyr.Jag har kommit på en vill ha sak. När jag såg förra säsongen av Ullared var det ett par killar som köpte en akvarielampa. Den vill jag ha! När vi var på Ullared frågade jag i kundtjänst efter lampan men den såldes inte längre!!! Jag vet precis vart den ska sitta.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...