fredag 1 oktober 2010

Experiment och ledig

.Idag ska S, jag och vi måste ta med L vara volontärer på eco now mässan. Vi ska dit efter 15.00. 17.00 ska vi hämta M på praktiken och skjutsa hem honom så han kan packa och slänga i sig en bit mat. Sen ska vi skjutsa honom till en innebandymatch. Så vi kan bara volontära i två timmar men jag hoppas arrangörerna blir nöjda för det. Dom har inte svarat på mitt mail om det. Hur det går, vad det är i goodiebagen och vad som händer på mässan kommer imorgon. Jag har som vanligt jobbat en del hemma innan jobbet. Maken slutade sitt gamla jobb igår och är nu på sitt nya jobb. Jag gjorde 4 chokladtårtor som han hade med sig sista dagen. Recept finns här. Jag gillar att experimentera. Vissa saker blir bra, vissa blir inte fullt så bra. Just nu experimenterar jag med egen vinäger. Jag tror att det har bildats en vinägermoder i botten av krukan så den är klar nu. Nu måste jag köpa fler flaskor med skruvlock så jag kan tappa bort vinägern och spara modern i en burk tills nästa gång det blir en vinskvätt över eller vi får slut på vinäger. En annan sak jag experimenterar med nu är egen äppelcidervinäger. Det växer ett äppelträd i lekparken. Runt om äppelträdet växer en massa nyponbuskar. Där jag brukar plocka nypon. Dom har fullt med taggar. Att plocka äpplen från ett högt träd när man är kort är svårt. Att plocka äpplen från ett högt träd när man är kort och det växer fullt med taggbuskar runt är svårare. Jag lyckades i alla fall få ihop en hög med äpplen. Jag trodde det var för lite och tänkte komplettera med äpplen som maken köpte sist han handlade. Men krukan blev full. Nu ska det stå i 4 veckor och då ska det förhoppningsvis vara vinäger. Annars kan jag lägga dit min moder efter att den vinägern är upptappad. Flaskorna som jag fick gratis via facebooks bytarsida är fulla med annat innehåll. Hälften innehåller nässelölcider. Den andra hälften innehåller ett experiment till. På äppelcider denna gång. Jag böt ut nässlorna mot äppelte. Om det fungerar vet jag också om 3 veckor när det är kolsyrat klart. Jag tappade upp det på flaskorna igår. Idag när jag skulle tvätta märkte jag att det var klibbigt på golvet, på bänken, på skåpluckorna, på alla flaskorna och på tvättmaskinen. Det var gult klibb på väggen och i taket. En av flaskorna är halvfull men korken sitter på. Troligtvis har den läckt på något vis. Tack och lov var inte tvätten som jag tvättade i onsdags och som var torr idag klibbig. Det var bara att ta fram skurhinken.
M och L har delat garderob. Dom har varsin byrå så det är bara hängande kläder i garderoben. M har klagat på det. L är en tjej och som oftast med tjejer (gäller inte mammor) har hon mycket kläder, även hängande kläder. Så hennes kläder trängde ut M:s kläder. Vad göra? Vi har två linneskåp. Jag flyttade om i linneskåpen. Det ena syns på bilden.Sen satte maken dit en stång. L och M har nu varsin garderob. Just nu gillar jag: fyndvarning där man enkelt kan säga upp sin prenumeration av vad säger jag inte. Julklapp. Collage foto där man kan logga in och titta på skolfotona innan man beställer. Inga papperskort i brevlådan innan alltså. Just nu gillar jag inte: mejeribolaget. Jag beställde surdeg eftersom jag gillar surdeg lika mycket som övriga familjen hatar det. Jag tänkte att dom kanske inte gillar min hemgjorda men färdigköpt. Den smakade skit! Jag sa upp prenumerationen av surdeg. Fick en ny laddning. Sa upp den igen. Fick en ny laddning. Blev förbannad och skrev ett surmail att jag sagt upp två gånger men ändå får. Då ville dom ha bevis för det. Första gången sa jag upp direkt via deras hemsida så det kan jag ju inte bevisa. Andra gången sa jag upp via eposten och hade mailet sparat i skickat mappen. Gina tricot. S skulle betala med kontanter, hon hade bland annat 37 kronor i 50 öringar. Detta var i tisdags när man fortfarande fick handla för dom. Kassörskan vägrade ta emot dom för dom använde inte sånt där.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...