onsdag 27 oktober 2010

Fair trade fika

Idag är Fairtrade challenge. Tanken är enkel: Så många som möjligt ska fika med Fairtrade-produkter den 27 oktober. Målet är att över 150.000 människor fikar fairtrade. Jag fixade en fikapaus hemma. Jag vabbade eftersom L fortfarande är sjuk. Fairtrade innebär att odlarna får en högre del av pengarna för varan. Att dom kan bestämma själva vad dom vill göra med sina odlingar, om dom till exempel vill ha krav odlingar och slippa alla gifter och skit. Jag har även läst Schyssta bananer den krokiga vägen till rättvisemärkt av Harriet Lamb igen. En bok som jag lånade på biblioteket men sedan köpte för den var så bra. Det är helt sjukt hur människor och mat, bomull och andra varor behandlas. Ett exempel ur boken är hur bananodlarna i Costa rica har det. Arbetarna hade som uppgift att bespruta bananerna med DBCP en kemikalie. Dom använde handsprutor. Medan dom jobbade andades dom in DBCP och fick det på huden. Arbetarna visste ingenting om riskerna men plantageägarna och tillverkarna visste. Försök på råttor hade visat att dom blev sterila bland annat. En av arbetarna Juan fick ett barn med sin fru Maria. Barnet var svårt missbildat. Huvudet var 4 gånger så stort som kroppen. Ögonen och näsan var sammanvuxna. Huden hade en sjukligt grön ton. Delar av hjärnan saknades. Han hade ständiga smärtor och kunde bara sova 2 timmar itaget. Han dog ett par månader gammal. Allt för att hans pappa hade blivit utsatt av DBCP. Det här hände 1997. Just den plantagen i Costa Rica har blivit rättvisemärkt och använder inte gifter längre. Om arbetarna utsattes för gifterna vad gjorde då gifterna med dom som åt dom. Äter dom. Vissa bananer och annan mat med besprutas fortfarande med gifter.


Den här reklamfilmen som gick för ett tag sedan stämmer faktiskt väldigt bra. Egentligen borde alla protestera mot att maten besprutas. Matvägra? Det är sjukt att man måste köpa Krav för att få mat utan gift.
Tillbaka till mitt fairtrade fika. Jag köpte kaffe, bananer och 2 sorters choklad. Allt rättvisemärkt. Bananerna åt vi upp innan så fikat bestod av kaffe till dom stora och varm drickchoklad till dom små. Drickchokladen är mintchokladen smält i mjölk. Den andra chokladen fick agera fikabröd.

1 kommentar:

Mor Grön sa...

Men vad 17 gubbar! Berättar du det NU!;) Inte mycket kvar ju, men jag får väl ta mig en nattfika så här på kvällskvisten. Lite rättvisemärkt the kan jag nog klämma fram ur skafferiet i alla fall (vågar inte dricka kaffe så här sent, då blir jag uppe halva natten).

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...