fredag 22 oktober 2010

Aldrig mer Macdonalds, burkfärdig, storkok, barnradio

Alla burkar är intagna från garaget. Alla burkar (utom 8 stycken) är urdiskade och nertagna till förrådet som inte är ett förråd utanför matkällaren.
113 burkar står nu i källaren. + dom 8 i diskmaskinen. Då har jag slängt x antal burkar i återvinningen. Burkarna hade stått jag vet inte hur länge i deras garage och det syntes i vissa burkar. Så allt gick inte bort i diskmaskinen. Eftersom jag inte vill riskera matförgiftning av taskigt rengjorda burkar så slängde jag dom. Men jag tror jag klarar mig ändå. Jag kan nog till och med ge bort några stycken. Några har jag redan lagt nyponmos och annat i så det är mer än 113 + 8 burkar jag har.
När jag är hemma gillar jag att ha radio stora staden på. 17.45 är det barnradio. L har hittat barnradion och vill lyssna varje kväll. Just nu är det Meka med musik. Hon står och poppar i takt med musiken och skrattar gott åt Timpanis upptåg. Jag har storkokat en början till rotmos gryta. 3 omgångar rotmos kommer den att räcka till. Jag skalar, delar och kokar morötter och kålrötter i 30 minuter. Jag häller av det och lägger det satsviv i frysen. När det vankas rotmos tar jag fram en påse, skalar och delar potatis. Kokar potatis ihop med rotfrukterna i 15 minuter. Mosar med lite spad - klart. Idag är det fredag och som varannan fredag vankas det taco i det P:ska huset. Jag har slutat att köpa färdiga såser. Jag gör en stor sats sås när det behövs och fryser i burkar/påsar. Dom som vill ha lite starkare sås blandar i Sambal olek. Hur jag gör finns här. Egen tacosås är billigare och utan konserveringsämnen och annat konstigt, kan det bli bättre? Jag gjorde dubbel sats mot receptet och det räcker till ungefär 6 gånger för oss. För många år sedan sålde jag Partylite ett kort litet tag. Dyra ljus och ljusstakar som säljs via homepartys. Då fanns det 3 lövljustakar som kostade 300 - 400 kronor. Jag fick dom för att jag sålde och fick visningspaketet. Sen gick dom sönder eller om jag gav bort dom. jag kommer inte ihåg, jag har dom inte kvar i alla fall. Inget som jag ångrar egentligen. Men så fick jag syn på att fritids hade gjort lövljustakar som såg ut som skålar en dag när L var sjuk. Jag tänkte då att L och jag skulle göra det. L ville inte vara med så jag ändrade så det blev en Party lite ljusstake. Den ska torkas och målas. Jag använde keramik som vi har till en drejskiva för barn som S fick när hon var liten. Dagens gratis var matvete och qournfile som jag hämtade på Coop. Jag hade helt gratis kuponger. Imorgon ska vi fira S och jag glömmer alltid att köpa dricka. Därav extrahandlingen på Coop. På posten har två fotoböcker kommit. 49 kronor i porto för den ena och den andra helt gratis. Båda två är julklappar. Sofia gav en massa bra tips på vad vi kunde göra av squashen. Tack. Här ska friteras, stekas och rostas.


Aldrig mer Macdonalds. Det har jag sagt förut men nu är jag ännu mer säker på min sak. Ett konsumentexperiment med en hamburgare och pommes frites från McDonald's visar att det inte är så väldigt stor skillnad dag ett och sex månader senare. Vad stoppar vi i våra barn och oss själva egentligen? Stoppar man rester från Macdonalds i komposten så komposteras dom aldrig. Inget möglar. Det ser precis ut som när dom är gjorda efter 6 månader!

1 kommentar:

Mor Grön sa...

McDonalds är ett lustigt ställe... när jag var där i sommras hade de nån reklam om att de var en "allergisäker restaurang". My ass! Jag blir nästan aldrig allergisk av mat (allergiker i övrigt) men av Mcdonalds pommes får jag akuta astmaanfall trots att de påstår att de inte innehåller några tillsatser.
Köper gärna loss några burkar av dig om du har för många.

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...