söndag 14 september 2008

Stolt, sjuk, knäpp och skörd

Det börjar bli kallt på kvällarna så tomatplantorna och chilisarna har sett lite halvledssna ut. Så jag plockade in dom. Tomaterna har vi plockat några innan men inte blev det någon stor skörd direkt.

Chili däremot klarar vi oss på ett tag. Det blev inte så många där heller men vi använder nästan bara chili till hemgjord chili och taco. Den är dessutom jättestark så det räcker med en varje gång. M tränar som jag skrivit förut med A-laget i innebandy. Tränaren för 93:orna tycker att det ska vara rättvist så han har tvingat in sina målvakter där också. Så M tränar bara varannan vecka. När A-laget skulle åka på träningsmatch till en ort långt härifrån så var den enda målvakten dom frågade om han kunde följa med M. Alltså är han bäst av alla extramålvakter. Stolt!

L har varit på kalas idag igen. Hos en dagiskompis, en kille denna gång. Vad är då bättre att måla på paketet än en bil. Titta extra noga på ratten, tutan och stolen i framrutan och avgasröret där bak.


L plockade ekollon på väg hem från kalaset. När vi kom hem letade hon fram nötknäpparen och jag hittade henne i full färd med att knäcka ekollon. Hon var sugen på nötter sa hon. När jag förklarade att det var ekollon och inte nötter och att människor inte kan äta dom. Att bara ekorrar kan äta dom sa L att om hon åt dom kanske hon också blev en ekorre. Efter en stund igen hittade jag henne med nötknäpparen igen. Denna gång hade hon lekt att hennes halsband var nötter och knäppt sönder det.Idag är jag mer förkyld än vad jag var igår. Näsan rinner, ögonen rinner, halsen river och huvudet känns som en stor värkande uppblåst ballong. Jag har i alla fall lyckats baka bröd. Som vanligt var det tomt på bröd i frysen.

Igår gjorde jag dubbel sats ärtsoppa till lunch. Förutom det vi åt igår så blev det 3 glasskartonger med ärtsoppa. Till lunchen idag gjorde jag dubbel sats kalops. Jag gör den på karre för det blir billigare och godare. Tyvärr var det med ben i så det blev bara en glasskartong kalops över. Karren vägde 2,5 kilo så det var meningen att det skulle räcka till 4 gånger men nu blev det bara 2.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...