lördag 6 september 2008

Pengar, hormoner och sprutmålning

Jag letar hela tiden efter nya vägar att sänka kostnader på. Förut köpte jag alltid det billigaste smörgåsmargarinet men nu har jag övergått till Bregott. Jag inbillar mig att det är bättre för barnen att äta. Om jag gör eget Bregott sparar jag (om jag har räknat rätt) 8,40 per paket. Jag gjorde första satsen häromdagen i min gamla, trasiga matberedare. Mitt i jobbet flög locket av och både jag och köket blev sprutmålade med rapsolja. Vis av erfarenheten tog jag den av svärmor "ärvda" stenåldersberedaren idag. Först fick den genomgå en rejäl rengöring. Varken jag eller maken kände för flugkrydda i smöret. Den fungerade toppenbra. Härmed är min gamla matberedare slängd och bortglömd. I alla fall nästa gång maken ska till tippen. Anledningen till att jag vill sänka kostnaderna är självklart mitt mål att få vara hemma på heltid igen. Något som jag varken har maken eller M och S med mig på. S och jag har bråkat som vanligt idag. Jag vet inte om det är hormoner eller vad det är. Jag kan i alla fall skylla på mens och sömnbrist. S pratade pengar som vanligt när hon vill reta upp mig. Det hon tog upp idag var: När vi gick på stan och jag jobbade på "riktigt" fick hon alltid saker/kläder av mig. Nu får hon köpa dom själv. Med tanke på att S redan har minst 20 par byxor och 30 tröjor så köper jag bara kläder om hon behöver nya inte för att hon "vill ha" nya. Hennes garderob går knappt att stänga. Kläderna får inte ens plats i garderoben och byrån utan en hög ligger slängda på golvet och uppepå byrån också. Det har dom gjort sen vi plockade ur sakerna ur S rum.På kvällen skulle vi äta räkor. S hatar alla sorters skaldjur så hon och L skulle få ägg och köttbullar istället. Det ville S inte ha utan hon ville göra skinkröra istället. Jag sa att vi inte hade någon skinka men hon skulle göra skinkröra utan skinka sa hon. När det var dags att börja med maten började S skrika att vi aldrig har någon mat hemma (läs skinka). Så jag blev jättearg och slängde mig i bilen och åkte och köpte skinka.
L är jättesnorig men hennes bästa kompis hade sitt 5 årskalas så vi förberedde med nässpray. För flera år sedan köpte vi en rulle pappersduk billigt på affären. Den använder vi som inslagspapper. Det är tråkigt vitt så vi brukar piffa till den lite. Eftersom det var L som skulle på kalas fick hon stå för piffningen. Hon målade en regnsbågs gubbe.

Maken och M har varit en tur till soptippen och det behövdes verkligen. Här är skörden från det som ska bli S rum. Det före detta golvet.Det som brukade vara vägg.L och jag har gjort "kyrkisdeg". Det blir ungefär som play doh. Det är alltså en leklera, det vill säga man formar gubbar av den som man inte vill spara. Man använder alltså degen flera gånger. Tyvärr hade jag bara några droppar gul karamellfärg kvar annars blir det mycket färggladare.Om någon vill göra egen deg kommer receptet här:
Kyrkisdeg:
5 dl mjöl
2 dl salt
2 msk alun (finns på apoteket)
5 dl kokande vatten
1,5 msk matolja
Blanda mjöl, salt och alun. Häll på vatten och olja och karamellfärg i önskad färg. Blanda ihop till en deg. Låt svalna en stund innan barnet får leka med den. Förvara i en låda med lock, t ex en tvåliters glasskartong.
Min bästa kompis E fyller år idag. Hurra, hurra, hurra, hurra! Eftersom hon bor långt härifrån så träffas vi inte så ofta så jag skickar en tårta här istället.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...