måndag 29 september 2008

Leksaker för barn

L och jag åkte till ICA för den sedvanliga månadshandlingen. Innan gick vi in på systemet som ligger i huset bredvid. Jag går nästan aldrig till systemet. Jag känner mig helt bortkommen därinne. "Mitt" vin var slut idag också. Undrar om alla gillar "mitt" vin så det är slut för det. Eller om dom ve och fasa har slutat att tillverka det. Det kanske är som med ekologisk röd mjölk så stor efterfrågan att dom slutar att göra den! Fast "mitt" vin var slut så kostade det 550 kronor ändå. Men då får jag säga till mitt försvar att det ingår två fars dags presenter i det. En till maken och en till svärfar. 5 flaskor annat vin blev det med. Det kommer att räcka året ut, minst. Vi dricker vin max en gång/vecka. När vi hade lämnat flaskorna i bilen stegade vi in på ICA. Till L:s stora glädje fanns det bilvagnar. När jag hade löst ut bilvagnen och min scanner började brandlarmet att tjuta. En röst i högtalaren sa "brandlarmet går, bege er till närmaste utgång". Det kändes som en evighet innan jag fick loss bältet som L hade spänt fast sig med. Vi har ju alltid bälte i bilen så det är klart man måste ha det i bilvagnar med. Jag tog med scannern ut för jag visste inte vart jag skulle göra av den. Jag höll krampaktigt tag i L:s hand hela tiden för det blev ett lämmeltåg av folk som ville ut. Efter en stund utanför affären kom en man och sa "tack för hjälpen men våran brandövning". Sen fick alla varsin chokladbit som tack för hjälpen.

Det är inte varje dag man får gratis saker i mataffären! Matkostnaden för september gick på 2515,99. Jättebra! Men då har jag inte köpt något extrapris kött utan bara "vanlig" mat. Däremot har jag köpt väldigt mycket ost. 345 kronor hårdost närmare bestämt. Riven ost köper jag färdigriven. Den kostar 49 kronor/kilo. Den billigaste hårdosten kostar 57 kronor/kilo. Hur kommer det sig att riven ost är så billig? Vad är det i den som gör att den är billigare än hårdost? Jag kanske förresten inte vill veta det.

När L ska gå till skogen med dagis så ska dom ha med sig en liten matsäck. L brukar få med sig Byggare Bob kex och saft. När jag kom hem med kexen så läste jag på asken att det ska finnas en leksak i kartongen. Det har jag inte sett förut så vi har slängt massor med leksaker. Det var byggmodeller i kartong av Byggare Bob figurer. Maja fick L och jag ihop. Men Skopis tycket jag verkade för svår så jag ropade på M. Men innan han hann komma så hade L byggt ihop den själv. Hon är alltså smartare än jag eller? Men det är lite som barnsäkra grejer. Grinden inne på L:s avdelning på dagis kan jag inte öppna men L och hennes dagiskompisar kan.

L tyckte det var jätteroligt att bygga så hon har plockat isär och byggt ihop figurerna nästan hela eftermiddagen.

L är med i Ronald Mac Donald klubb. Det kostar inget att vara medlem men hon får lite gratis saker. En liten glass per månad och ett Happy meal när hon fyller. I medlemstidningen som kom idag så stod det att man fick gratis böcker ihop med Happy meal. Mamma Mu, Ludde, Tummen och Castor var några av huvudpersonerna i böckerna. L gillar att läsa och hon gillar alla dom så min första tanke var "vi måste köpa hamburgare så L får böcker". Men så slog det mig, det blir billigare att bara köpa boken. Det är väl det som kallas marknadsföring.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

På Systemet går jag alltid till hyllan Tillfälliga Nyheter och väljer något spännande, som inte är för dyrt.

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...