tisdag 23 september 2008

Bibliotek och home parties

Jag fick en kommentar av Hannele att jag kan beställa böcker från mitt stora bibliotek till mitt lilla. Jag har bokat böcker hemma via datorn men alltid till det stora biblioteket. jag har aldrig tänkt på att jag kan beställa dom till mitt lilla bibliotek. Tack för tipset Hannele.

L och jag gick till biblioteket efter kyrkis. Dom har dragit ner på öppetiderna ännu mera. Nu är det öppet på tisdagar mellan klockan 15.00 - 17.30. Vi hittade en bok till mig och 5 böcker till L.

Jag gillar att läsa Anna Jansson. Jag tittar inte på främmande fågel på TV men jag gillar att läsa böckerna. Den här gången blev det: Svart fjäril. Till L lånade vi: Mamma Mu åker bob, Mamma Mu städar, Dumma mygga, Vem sänkte båten och Lilla Kotten får besök. Mamma Mu gillar jag att läsa för L för Mamma Mu är som ett stort barn som är nyfiken. Hon gör allt som hon ser barnen göra. Hon prövar och övar och är inte rädd för att göra fel eller att göra bort sig. Helt enkelt så som jag själv önskade att jag vågade vara ibland.

Något som jag har svårt med under mitt köpstopp är alla som ringer om home parties. Vad heter det på svenska? Hemförsäljning? Jag har två "väninnor" som säljer två olika typer av smink. Den ena ringer minst en gång i veckan och undrar om jag ska köpa något. Eller om jag ska vara med på hennes spakväll, smink-kväll eller någon annan dumåsteköpasminkkväll. Jag tackar nej varje gång men hon ger sig inte. Sminket är dyrt som attan. En mascara kostar 249 kronor. En mascara från HM kostar 49 kronor. Nog för att hennes mascara är bättre men inte 200 kronor bättre. Den andra säljer Oriflame och hon ringde idag och skulle sälja saker. Jag tackade nej idag med men ibland faller jag för frestelsen och tackar ja. Om ett par veckor är jag bjuden på ett klädparty. Märket är Meandi. Jag är sugen på att gå för det är ett märke som går bra och för höga summor på Tradera. Jag vill se vad dom kostar i "verklighet". Men om jag går köper jag något som jag egentligen inte vill ha. Med jämna mellanrum dyker det upp inbjudningar till home parties. Ska jag gå utan att köpa något? Ska jag vara upptagen varje gång? Undrar om Anki hade det problemet under sitt köpstoppsår.

Jag fick ett par gummistövlar som jag ropat in på Tradera. Det var en riktig strulfia som sålde dom. Först skrev hon att portot blev 33 kronor och jag förde över pengarna. Efter ett par dagar skrev hon att det blev fel, porto var 55 kronor. Så jag förde över 22 kronor till. Men det var säkert sanden som var i stövlarna som gjorde att portot blev högre. Hela hennes sandlåda ligger numera i mitt kök. (eller gjorde innan jag plockade fram dammsugaren).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jo du home parties deär svåra,man har bestämt sig för att inte köpa men..Vore faktiskt kul att veta hur dom andra köpstoppana gör
AnnH

Hannele på Hisingen sa...

Det var väl toppen att kunna gå till sitt eget lilla bibliotek ;)
Att köpa dyra märkesprylar på homepartyn, verkar inte vettigt. Ibland har jag följt med som en social grej, men det kan vara svårt att säga nej till köp. När väninnan ringer, säg ärligt, att om du kommer, köper du inte. Hon tjatar, för hon har tagit ett omöjligt "jobb". Grupptryck blir svår. Ha en bra dag.

Ann-Christin sa...

Jag går inte så mycket på homeparties, har bara varit på några få barnklädesträffar. Under köpstoppsåret fick jag en och annan inbjudan men tackade nej just för att det är dumt att utsätta sig för frestelse. Sen kan jag tycka att det är "fel" med den här typen av försäljning som verkar gå ut på att utnyttja att vänner och bekanta har svårt att säga nej. Det är väl en sak att gå på ett homeparty någon gång per termin men en kompis som ringer varje vecka och pressar en att köpa känns inte som någon bra vän. kompis,

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...