söndag 29 juni 2014

Tidsgata och plats 505

På lilla toaletten har det hängt en fyrkantig spegel. En sån där enkel modell som sitter fast med en sorts krokar på sidorna. Jag såg en ram på Ikea och ville ha en spegel i den. Ramen var rätt dyr så jag slängde ut en efterlysning på Facebook (det här var jättelänge sen, maken har en väldigt lång startsträcka ibland, det var jag glad för den här gången) och fick napp. Meningen var att maken skulle ta med ramen till glasmästaren. Tiden gick och inget hände så jag surfade in på en glasmästare och skulle kolla upp vad det skulle kosta och sen trava iväg själv. Maken jobbar inne i stora staden och busshållsplatsen är precis vid ena stora stadens glasmästare. En som vi använt oss av förut och varit nöjda med därför föll uppgiften på maken från början. Det skulle kosta minst 800 kronor att sätta ett spegelglas i ramen. =(
Händige maken har nu sågat till den andra fyrkantiga spegel och ramat in den själv. =) Den hänger lite snett för lampan är ivägen. Hela toan ska rustas någon gång är det tänkt och den nya lampan är redan fixad. jag önskade mig den i julklapp för några år sen. Förutseende. =)
Inne i stora staden har det varit medeltidsmarknad i dagarna två. Maken, S, L och jag tog våran blåa springare (bilen) dit. Vi parkerade en bit ifrån på en gratisparkering. Sen låtsades vi att vi gick på en tidsgata som slungade oss tillbaka i tiden. Vi sa inte till L var vi skulle innan. Det var väldigt mysigt att gå där. Tagit ut pengar hade vi inte tänkt på att göra innan så kassan var väldigt begränsad. Och bra var ju det. =) L köpte en knäckklubba och sa att hon längtade till jul och att jag skulle göra dubbel sats knäck i år. Jag köpte ett valnötsbröd. Det fanns små "restauranger" där man kunde köpa medeltidsmat men vi åkte hem och åt lunch. När vi precis hade ätit klart började det ösregna. Som om hela himlen hade öppnat sig så det var tur att vi åkte hem.
Efter lunchen gjorde jag ny Start. S äter den till frukost varje dag. Jag har inte räknat på hur mycket man tjänar på att göra egen mussli men jag skulle kunna tänka mig att det blir en hel del.
När ugnen ändå var varm bakade jag limpor också. Sirapslimpa och Smålandslimpa. Smålandslimpa tror jag är döpt efter att den är så billig att göra och smålänningar brukar det heta är snåla. Vi i vårat landskap brukar man säga är gnälliga. Recept på Smålandslimpa kommer men så mycket kan jag säga att den innehåller bara vatten, jäst, honung, salt och mjöl.
Sen passade jag på att göra kvällsmaten i den varma ugnen också. Klyftpotatis och L:s favorit fläskytterfilé.
Vi prenumererar på väldigt få tidningar. Den lokala tidningen har vi sagt upp. Jag har Kloka hem och Camino. Maken, S och L har ingen tidning alls. I senaste numret av Kloka hem fanns det en sida där man kunde gå in och mäta sin elförbrukning i förhållande till andra som också har gjort det.
Vi hamnade på plats 505 av 4734 hus. Inte illa pinkat. Fast inte så jättebra ändå. Jag tycker vi gör alla elbesparande saker som finns och så hamnar vi på 505 plats. Det är alltså 504 stycken som gör mer elbesparande saker än vad vi gör. Ändå har vi minskat elförbrukningen med 5000 kWh/år sen förra året.
 Sidan tyckte i alla fall att vi var bättre än genomsnittet och det var ju bra. Men det var ju inte lika bra som om vi hade hamnat på bäst. 

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...