torsdag 24 oktober 2013

Det där gick ju bättre än väntat

Om 2 månader är det julafton. Jag har i nuläget 19 julklappar kvar att fixa. Jag vet dock vad alla julklappar ska vara. Då får alla mer än en klapp var. 2 av dom 19 julklapparna är på g. Igår gick jag med i en bettingsida. Alla nya medlemmar skulle få en sak som jag nu ska ha till julklapp. Man var tvungen att sätta in pengar så jag satte in 100 kronor. Jag gick bara med i sidan för att få saken. Jag fick då 100 kronor till att spela för. När M kom hem bad jag honom satsa dom 200 kronorna på någonting. Vilket han gjorde. Väldigt bra. Vi vann nämligen 680 kronor. Inte illa pinkat av en trähäst. Julklappen som då också är fixad (den ska bara landa i brevlådan) kostar ungefär 300 kronor att köpa. Så för 100 kronor fick jag 580 kronor och en julklapp värd 300 kronor. M fick 100 kronor av vinsten. L tyckte vi skulle dela rättvist på den så alla skulle få 136 kronor var. =) M tyckte vi skulle satsa 80 kronor till på något annat. Det får M göra igen.
Dom andra julklapparna som är kvar kan inte köpas utan ska göras närmare jul. Ett julbordsbesök ska också bokas in. Det blir min morfars julklapp. Själv önskar jag mig inte så mycket. Ingen sak alls som jag kommer på nu. En avfallskvarn kanske men det får vi inte ha för kommunen.
Hemliga låda nummer 2 är nu hämtad. Allt ekologiskt eller närproducerat. Grönkål har jag letat högt och lågt efter. I somras fick S nämligen för sig att göra grönkålschips som hon hade fått någonstans. Förutom grönkål var det broccoli, citron, vitlök, rödlök, avoccado, squash, ingefära, palsternacka och kiwi i kassen. Det skulle ha varit päron med men det missades i våran kasse. Kassen kostar 195 kronor/månad men månad två får man 5 % på det. Vi tycker att det än så länge är värt det. Vi äter nyttigare och provar på rotfrukter och grönsaker som vi aldrig skulle ha provat på annars. Som auberginen som var i förra veckans kasse som vi blandade ner i våran egen påhittade vegetariska lasagne. Lasagnen brukar räcka till oss 5 utan att bli matlåda. Den här gången blev det mycket matigare och mer mättande så det blev till och med en matlåda. Igår kväll åt vi korv med vita bönor. Vi brukar äta potatis till det men igår blev det kokta morötter och kokta rödbetor. Samma sak där mycket mer mättande. Sen smakade det väldigt gott också så både auberginer och rödbetor kommer att ingå i våran meny hädanefter. Så det känns som om vi sparar in dom 195 kronorna flera gånger om.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...