lördag 17 oktober 2009

Klimatpilot och enklare liv

Det stod en artikel i den lokala tidningen om andra kommuner i länet som skaffat klimatpiloter. Jag har läst om det tidigare och kanske velat bli en själv. Jag skickade iväg ett mail till kommunen där jag frågade om dom kunde tänka sig att skaffa klimatpiloter, i såna fall ville jag anmäla oss. Jag fick ett jättetrevligt svar om att dom inte tänkte skaffa klimatpiloter men att jag kunde få mer information om klimat och miljöfrågor på deras energicentrum. Jag har läst om energicentrum förut men inte reflekterat över det. Jag fick en länk till deras hemsida och det här är en del av vad dom erbjuder: Opartisk och kostnadsfri energirådgivning som ges av länets kommunala energirådgivare. Permanent utställning med ett trettiotal energi- och miljöföretag. Energiverkstad där barn och ungdomar lär sig mer om energi och teknik. Föreläsningar och seminarier om uppvärmning, energibesparing och andra frågor som rör hushållens
energianvändning. Jag tror att jag ska göra ett besök där. Anledningen till att jag ville bli klimatpiloter är att jag försöker leva så miljövänligt som möjligt men skulle behöva fler tips och även lite sporrning till att minska såna saker som jag vet att jag gör fel. Jag tar fortfarande helst bilen när jag ska lämna/hämta L på lekis. Tar 5 minuter med bilen, 15 minuter att gå.
Lyxfällan har börjat igen och jag sitter bänkad framför TV:n om jag inte jobbar. Jag vet egentligen inte vad det är som lockar med det programmet. Det enda dom egentligen gör är att dom får sälja allt som är löst, dra ner alla utgifter så att dom ska gå ihop med inkomsterna. Dom talar inte om hur dom ska sänka matbudgeten från 6000 kronor till 3000 kronor. Eller vad det nu är som ska sänkas. Sen går dom till banken och skriver om lite lån. Och snipp snapp snut så var sagan slut. Sen i slutet av programmet får deltagarna någonting till exempel en resa eller mat för ett helt år. Jag undrar vad dom skulle göra om vi anmälde oss? Boende: 8000 kronor. Mat: 3000 kronor. Transport: 2000 kronor. Kläder: 500 kronor. Sparande: 1700 kronor. Övrigt: 6000 kronor. Lån: 1700 kronor. Då går huslånen under boende. Dom säger säkert till mig att jag måste börja jobba mer än 44 %. Men om jag var programledare för lyxfällan och skulle göra något åt våran ekonomi så skulle jag vilja skaffa solvärme, vindsnurra och pelletspanna och minska boendekostnaden från 8000 kronor till 6000 kronor. Tvinga mig själv att cykla mer och minska transporten till 1000 kronor. Säga upp alla höga mobiler och TV abonnemang och minska övrigt till 4000 kronor.
DN har en artikel serie om det enklare livet. Det går ut på att allt fler vill hoppa av ekorrhjulet och ha mer tid än pengar. Något som jag tror på helt och fast. Tyvärr är maken inte lika inne på detta. Min dröm är att alla huslånen ska vara betalda, att bli självförsörjande på el (se ovan), kunna övertala kommunen till ännu mindre sophämtning än en gång/månad. Tillsammans med lite andra åtgärder skulle vi då klara oss på max 10.000 kronor/månad. Det skulle räcka om en av oss jobbade 50%! Man inte bara behöver jobba mindre man hjälper till att rädda Moder Jord också. Två flugor på en smäll!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...