lördag 3 oktober 2009

Tradera och skörd?

Det är minusgrader på morgonen. Gurkan och chilin har frusit. Chilin var ingen chili visade det sig. Så vi är inte självförsörjande på chili i år. Det var paprika! Den hann inte växa sig så stor så det var bebispaprikor. Jag sådde jordärtskockor i en stor bunke. Jag hade läst om en som fick en årsförbrukning av kockor genom att sätta 4 stycken i en stor hink. Det hade jag också tänkt mig. Men det blev inte en enda kocka! Jag som var sugen på jordärtskockssoppa! Några bebis gurkor och djursallad blev det idag. Sista skörden för i år. Pelargonerna hade klarat sig. Dom står i fönstren i källaren. Jag nöp av några av blommorna och ställde på köksbordet. Jag märkte häromdagen att L har brist på snygga långtröjor. Jag vann en på Tradera. Jag hade flera andra på gång men förlorade dom. Idag var det ett paket med 4 långtröjor som jag verkligen ville vinna så jag kämpade om dom till sista minuten - och vann. 78 kronor (med porto) för 4 tröjor. Ett fynd. S gjorde också ett fynd på Tradera. Hon ville ha ett par bruna stövlar från Din sko för 449 kronor, men tyckte det var för dyrt. Men så hittade hon samma stövlar på Tradera och vann dom för 262 kronor (med porto). Maken har kopplat in Uninelen som vi köpte till varandra i bröllopsdags present. Den tickar och tickar. Känner mig verkligen sporrad att dra ner på elförbrukningen. 13.339 kronor gör vi av med på el på ett år om vi har samma förbrukning hela året. Då tillkommer Eons nätavgift på 8000 kronor också. Och momsen på 25 %. Men än så länge är det bara siffror och vi måste lista ut vad det är som kostar. Men medans jag satt här gick S elelement på och då steg förbrukningen 6000 kronor/ år!!!!!!!!! 500 kronor i månaden!!!!!!!!!!!!! Vi ska nu leta efter ett nytt element till S rum. Jag gjorde kakljus. Nu står det ljus både högt och lågt här. Nog för att jag eldar mycket ljus men det blir mest små värmeljus. Jag kunde inte välja om jag var sugen på brända mandlar eller chokladbollar till myset ikväll så jag gjordebrända mandlar ochchokladbollar. Till mitt försvar får jag skriva att jag gjorde enkel sats av varje. Jag brukar göra dubbel.
M gjorde egen falukorv igår på skolan. Dom fick med sig varsin bit hem. M vill att vi ska ha den som mys ikväll också. Vilket vi såklart ska ha! Det är inte varje dag som barnen gör egen korv i skolan inte. Jag ska njuta av varenda tugga (och jag gillar inte ens korv).

1 kommentar:

Anonym sa...

Berätta mer om kakljusen!Hur har du gjort,dom såg så fina ut.
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...