söndag 25 oktober 2009

Spökpyntat och spindel

Gårdagen skulle jag vara "spindel". L skulle på barnkalas på Lek och buslandet klockan 11.30 - 14.30. På kvällen skulle S på 80 tals fest hos en kompis och M skulle på innebandy match. Maken var borta hela förmiddagen. Han har blivit "ledaren" i sin herrklubb och dom har möte idag. Igår var han därför borta och dukade och förberedde så jag var hemma och spindel i nätet. Någon gång under eftermiddagen skulle vi till en jobbarkompis till maken och hämta ett skrivbord. Jag har tagit mammadagar så jag är ledig i 2 veckor. Trodde jag! Klockan 10 ringde det privata boendet och frågade om jag kunde/ville jobba kvällen. Han som skulle ha jobbat hade tagit influensa sprutanoch blivit sjuk i influensa. Jag varken kunde/ville egentligen men eftersom jag är mammaledig i två veckor nu och har varit sjuk så blir lönen liten, väldigt liten så jag svarade ja. Det hände ingenting på hela kvällen så det var lättförtjänta pengar. Det var tur att jag tackade ja. Min före detta jobbarkompis som har varit chef på det privata boendet men som skulle börja jobba som sjuksköterska istället. Jag trodde att hon jobbade alla kvällar och dagar som dom förut tog in timmisarna på eftersom jag inte hört något på hela eftersommaren/hösten. Men hon jobbar raka veckor för att stötta dagsköterskorna så dom tar in timmisar lika ofta som förut, fast ingen skickat turerna till mig. Den gamla chefen skickade alla turer till alla timmisar och delade lika. Den nya chefen gör tydligen inte det utan skickar och ger turerna till två stycken som jobbar och tackar ja mest. På måndag ska jag skicka ett mail till honom om att jag gärna jobbar igen.
S tackade nej till 80 tals festen och var hemma och var spindeln i nätet istället för mig. Jag hade tänkt att spökpynta igår men hann inte det eftersom jag jobbade istället. Men S hade spökpyntat åt mig när jag kom hem. Hon är mer kreativ och har mer tålamod än mig så det blev jättebra.

Några exempel. I hallen sitter spökfamiljen och hälsar välkommen. Matsalsbordet som jag gjorde vitt är numera svart. Lp skålarna står där och gipshänderna vi gjorde förra året. Idag har S gjort pumpa gubben. Innamätet har hon lämnat till mig att göra iordning på. Pumpa ostkaka och rostade pumpafrön ska det bli. Jag har velat ha ett skrivbord till L:s rum. Dels för att hon ska ha någonstans att sitta och rita och pyssla och dels för att få fler lådor och skåp till alla grejer. En jobbarkompis till maken hade ett skrivbord som hon ville bli av med. Vi fick det gratis. Det fanns inga skåp eller lådor men under säng förvaringen fungerar bra. L älskar sitt skrivbord, hon sitter där och grejar nästan hela tiden. Det var med en stol, en snurrstol till L:s glädje. Hon leker karusell men både sig själv och leksakerna. Nu har L finare skrivbords stol än alla andra i familjen P. Maken hämtade skrivbordet och "gjorde" iordning när jag jobbade. L:s lekbord och stolarna står i sängen!!!

Jag var lite i valet eller kvalet. Mina svarta kläder är inte så svarta längre utan börjar bli mer grådassiga. Förut har jag färgat om dom men nu visste jag inte hur jag skulle göra. Jag har slutat att färga håret och ögonfransarna för att inte släppa ut en massa kemikalier och färg i naturen. Så att färga kläderna svart kändes så där. Men om jag inte färgade dom så skulle jag ha slängt dom eftersom det inte kändes något vidare att ha dom på sig. Färg i avloppet eller slänga mer avfall på sopberget? Det blev färg i avloppet. Jag köpte en bok om växtfärging på Tradera för flera år sedan och tänkte börja färga på det viset. Men det finns inte en enda växt som färgar svart.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...