fredag 23 oktober 2009

Välgörenhet

S skola hade Gambia dagen igår. Det har dom haft varje år, hur länge vet jag inte. Då samlar alla elever på skolan in pengar till Gambia. För varje krona dom samlar in lägger Sida till 9 kronor. Dom har bland annat samlat in till en skola i Gambia som heter samma som S skola. Skolan har "allt" som en vanlig svensk skola har men som inte är så vanligt i Gambia, matsal och toaletter bland annat. Man får väldigt mycket för lite pengar. För 2,50 får EN elev skola ETT helt år! Jag har läst såna siffror förut också, för 5 kronor får ett barn mat en hel vecka. S valde att ha operations dagsverke hemma. Hon skulle bland annat tvätta farmor och farfars bil, men det regnade så hon fick bjuda på fika istället, för det fick hon 100 kronor. Hon städade M:s rum och fick 50 kronor av M. Hon tvättade alla köksluckor och gjorde kvällsmaten igår och fick 150 kronor av mig. Häromkvällen var Världens barn galan. Jag såg inte programmet. Även om dom brukar få dit bra artister så är det samma sak hela tiden "skänk, skänk, skänk". Jag skänker gärna pengar men då vill jag skänka när jag själv vill och hur mycket jag själv vill inte för att någon säger åt mig att göra det. Visst kan man titta utan att skänka men det är nog många som rycks med. Jag såg slutet, att dom fick in (om jag kommer ihåg rätt) 79 miljoner kronor. En liten tanke dyker upp i mitt huvud då. Dom brukar ha barn galan varje år och få in x antal miljoner. Eftersom det krävs så "lite" pengar så borde ju dom x antal miljonerna räcka till skola till hela Afrikas befolkning. Mat för alla svältande på hela jorden. Hus till alla hemlösa. Och så vidare. Men det blir hela tiden nya skänk, skänk, skänk. Vart tar alla pengar vägen eftersom det krävs så "lite"? Jag tror att det försvinner en hel del pengar på vägen. Dom som jobbar på dom olika välgörenhets organisationerna jobbar säkert inte gratis utan ska ha lön. Sen har jag hört att "ledarna" i dom olika länderna får pengarna och får sen fördela dom men behåller största delen i egen ficka. Jag hoppas verkligen att dom inte går till jippon liknande det som G8 fruarna hade i Rom. Dom flög dit afrikanska barn och matade dom med gröt!!!!! Helt smaklöst och slöseri med 2 miljoner som kalaset hade kostat. Mycket bättre om dom pengarna hade fått verka på plats i Afrika istället. Läs här.

1 kommentar:

David sa...

Håller med dig fullt ut. Det är katastrof så som det är idag med många välgörenhetsorganisationer idag.

Vill du stötta ett projekt utan "administrativa avgifter", utan löner, där du får se svart på vitt vad pengarna går till så ta en titt på http://www.gatubarn.nu

Det är en ung kille som dragit i gång ett jordnära projekt för gatubarn i Latinamerika. Jag tror att han är på rätt spår och kommer att göra något stort utav den ideella förening han startat.

Hans mål är att samla in 100.000:- och 2011 åker han till just Latinamerika för att jobba med gatubarn i ett år. Under hans tid där kommer han att se till att pengarna används till något som bäst gynnar barnen!

//David

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...