fredag 9 oktober 2009

Inte vara med

När L och jag gick hem från lekis idag sa hon någonting som slutade på "inte vara med". Tåget kom precis så jag hörde inte hela meningen. När jag frågade vad hon sa svarade hon att hon hade glömt det. Jag lyckades få ur henne det efter en stund. Det var 4 barn av 11 i klassen idag, resten var sjuka. Två killar och så S och L. S är en satunge, klart bortskämd, på gränsen till bokstavsbarn. Innan lekis gick L och hon på gympa ihop och hon var likadan då. S hade lekt hund och katt med killarna. När L kom och satte sig bredvid dom sa S "du får inte vara med". Det var inne i klassrummet och fröken var inne i dockis så hon hörde inte. L blev så ledssen att hon hade låst in sig på toaletten. På utedagarna på tisdagar är det alltid S som säger till L vart hon ska stå - vanligtvis sist utan kompis. Det är alltid hon som bestämmer vem av tjejerna som ska stå med vem. Förra tisdagen satt alla tjejerna utom L i en ring på marken och väntade på att fröknarna skulle komma ut. Det fanns en plats kvar i ringen men den paxade S till T som inte hade kommit ut ännu. När S gick in för att hämta T tvingade hon en av dom andra tjejerna att lägga sig ner så L inte skulle kunna ta någon av platserna. Vi har inte sagt något till fröken än så hon är ovetande men vi ska på utvecklingssamtal på onsdag och då ska vi ta upp detta. Våran S blev "mobbad" från lekis till 7:an av en tjej som var ungefär som S i L:s klass så vi tänker inte mesa med och ta någon skit längre. Antingen gör dom så att tjejen slutar eller så får dom sätta henne i en annan klass!
Jag håller på och raggar timjobb och det har gått hm bra. Cheferna har blivit glada att jag kan jobba för dom och ett område har redan erbjudit mig 2 kvällar.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...