onsdag 7 oktober 2009

Kakljus

Anne ville veta hur jag gjorde kakljusen. Jag har tagit idén ur en bok jag har hemma som heter Fina och roliga ljus.
Jag smälter gamla ljusstumpar i en glasburk i vattenbad. Denna gång hade jag bruna ljus annars skulle jag ha blandat i en brun krita för att få kakfärgen. När massan smält häller jag den i kakformar. Det ska vara i aluminium men det hade jag inga så jag tog mazarinformar. Veken sitter redan på plats innan jag häller i ljusmassan. När massan har stelnat smälter jag nästa omgång ljusstumpar. Denna gång hade jag röda för jag ville ha röd glasyr. Jag häller lite smält massa i en gammal smörkartong. När massan har svalnat några minuter och det har bildats en tunn hinna vispar jag massan med en plastgaffel. Skrapa hela tiden ner massan från sidorna av formen. När massan är skummig lägger man den på toppen av kakljuset. Se till att inte veken täcks. Vispa mer massa om det behövs. När ljuset stelnat strödde jag över lite florsocker. Maken var på återbesök hos läkaren för sitt blodtryck igår. Hans blodtryck går inte ens ner på natten vilket det brukar göra i normala fall. Så han blev direkt insatt på blodtrycks sänkande medicin.
Det här med mitt jobb och bristen på pengar gör ju inte direkt att hans blodtryck blir bättre.
Uninelen tickar på. Vi har fortfarande inte kommit på om man kan titta tillbaka på flera dagars förbrukning eller om det bara är dom närmaste timmarna. Ibland visar den en årsförbrukning på 5000 kronor och ibland på 25.000 kronor. Vad det är som gör att det stiger har vi inte heller kommit på. Mer än S element. Men troligtvis är det elpannan, värmepumpen och varmvattenberedaren som är dom största eltjuvarna. Jag skulle behöva börja elda för att hindra att elpannan går på men veden är slut sen förra året. Jag har 10 kubik ved för 1500 kronor på gång. Det brukar kosta 450 kronor kubiken så vi sparar en hel del. Problemen är bara två (eller tre). Ett, jag har inte 1500 kronor just nu. Två, 10 kubik är mycket så pass mycket att vi måste låna en lastbil för att få hem den. Maken är redan stressad och ska dessutom till Stöten i helgen och lämna husvagnen innan det blir snö. Så han har inte tid att få hem veden. Tre, var ska vi förvara 10 kubik ved?

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...