måndag 19 oktober 2009

Kalas och mer trosor (obs mycket bilder)

Ikväll skulle jag egentligen ha jobbat men L har snorat och hostat hela natten så hon är hemma från skolan. Egentligen skulle maken och jag ha träffats klockan 15.10 för överlämning men L ville att jag skulle vara hemma och maken behövde jobba över när han fick reda på att L var sjuk. Jag har bara jobbat två dagar sen jag var "ledig" sist men nu känns det som om det inte spelar någon roll längre. För det första är E:s schema klart men inte mitt. Anledningen är att E ska få tycka till om sitt schema först sen ska jag få resterna som hon inte vill ha. För det andra så har jag gett 70% på jobbet förut. När jag väl är på jobbet ger jag så klart 100 %. Min familj kommer i första hand och kommer alltid att göra det. Jag har varit mycket borta men det har berott mycket på otur. S yrsel och hennes hjärtfel som inte visade sig vara ett hjärtfel. Min ledvärk som läkarna aldrig kom på vad den berodde på. Jag skulle ha kunnat vara borta mycket mera, jag har nästan konstant ont i magen, jag har fortfarande ont i axeln. Men nu känns det som om det kvittar om jag går dit eller inte! Det känns bättre att börja jobba på timmar igen och be dom dra åt skogen! Nog gnällt.
S fyller 16 år imorgon men då ska hon sjunga i konserthuset tillsammans med 200 andra kör sångare så vi hinner inte fira henne då. Så det gjorde vi igår. M och S gjorde smörgåstårtan ihop! Jag vet inte vad som har hänt. Förut var dom som hund och katt. Nu samarbetar dom och har långa samtal på tu man hand inne på M:s rum!!!!!!! Smörgåstårtan var lika god som den var fin.

Jag gjorde den vanliga tårtan. Jag brukar ha två vanliga tårtbottnar och en marängbotten i den men sist när jag hade köpt botten så hade jag ingen marängbotten och den blev lika saftig och god ändå. När jag gör egen botten blir den lite torrare och marängen gör då så att det blir saftigare. Så hädanefter tror jag det blir köpta bottnar. Presenterna var: 2200 kronor (ungen har mer pengar än mamma och pappa ihop), silvergaffel, presentkort på 150 kronor på Guldfynd och 5 kilo godis. Min farbror har problem med synen ibland och får då inte köra bil. Igår tog han med sig en kompis som chaufför, han brukar göra det. Nu var det en kompis som jag hört mycket om men aldrig träffat. Han kallas för T Tvättbräda varför visste jag inte. Men nu vet jag det.
Han uppträder genom att spela på tvättbräda. Han hade en i bilen som han tog in och hade spelning på. Klart uppskattat och oväntat. S rum blev klart timmen innan gästerna kom.
Det var bara vägghyllorna och tavlorna kvar, nu sitter dom också på plats. Våra presenter får hon imorgon när hon fyller på "riktigt". Jag har gjort änglaörhängen och ett änglahalsband. Hon brukar låna mitt halsband ibland så nu får hon ett eget. Ett peacehalsband som jag köpte på Tradera. Har hon önskat sig.

Sen får hon en "ny" dator. Hennes dator är helt kass så hon tar alltid våran. Skärm köpte hon själv i somras, tangentbord och högtalare fungerar från gamla datorn så vi köpte bara själva "burken". 900 kronor på Blocket. Presenterna har jag slagit in enligt principen man tager vad man haver.
Jag sparar alla presentkartonger och återanvänder dom. Datorn slog jag in i en papperskasse.
En oväntat gäst på kalaset var en nyckelpiga som kröp på väggen i hallen. Jag trodde att nyckelpigor sov så här års.
Förutom kalasat så har jag jobbat hemma med. Jag har frostat av frysen i källaren.
Det var välbehövligt som synes. Frysen i köket är självavfrostande, ett av kraven när vi köpte ny för 2 år sedan. Jag har även sytt nya trosor.

Mina gamla pyamasbyxor, jag hittade dom i makens klädtras kasse, Han har redan använt ena benet. Blev dom här.
Makens gamla skjorta.Blev dom här. Jag funderar på att sy en topp av resten av skjortan med samma princip, knapparna frampå. Jag som hade brist på trosor har inte det längre. Dessutom var det jättekul!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...