onsdag 11 maj 2016

Veckans sparade pengar

1 L har snart sin sista dag på travskolan för den här terminen och som vanligt vill jag ge fröknarna en liten present. Ingen samlar och ingen ger något mer än vi men jag vill göra det. I år ville jag ge något annat än den vanliga chokladen från chokladfabriken. Så kom jag på att jag ville ge godis i form av en häst. Jag hittade inget som jag ville ha så jag beställde en kakform i form av ett hästhuvud som jag ska göra gelegodis i. Gelegodiset var väldigt uppskattat på L: spökfest för två år sen. Jag jämförde priset och hittade samma form för 199 kronor istället för 229 kronor.

2 Företaget som jag beställde via var med i Refunder så får tillbaka 5 % av summan.

3 Jag och L skötte 15 dagars handlingen på ICA (vi valde att handla på Coop) eftersom maken var i Norge. 981 kronor gick det på. L hade då skrivit upp mackaglass och kexchoklad på inköpslistan vilket hon fick. Påläggskupongerna har gått ut (dom sista tre slängde jag i återvinningen) så inget handlat gratis blev det. Vi köpte då ungefär 1/4 av varorna ekologiskt. T ex honungen som tyvärr var i en plastburk. =( Den oekologiska var i en glasburk. Får bli i ekobutiken som vi gör våra inköp av honung framöver. Där är den ekologiska honungen i glasburk.

4 Jag har laddat ner en gratis yoga app till mobilen och har börjat yoga varje dag.

5 Ger Skutt maskrosor och kirskål varje dag.

6 Gjort eget Bregott.

7 Gör kaffet i en kaffekanna med en Melittatratt i porslin efter att maken hade sönder presskannan.

8 Maken plockade ner alla köksluckor själv. Vi fick då hantverkaren 1000 kronor billigare.

9 Kokboken jag la ut på Bookmoch blev mochad av en amerikan. Maken har flygit till USA för att vara med på S examen så han tog med den och skulle posta den från Amerika istället.

10 Maken behövde nya kalsonger. Jag hade en hög med saker till Röda korsets deponi och funderade på om jag skulle lämna dom till HM istället. Man får då 50 kronors rabatt när man handlar för 300 kronor. Jag valde att inte göra det. Det enda vi behövde var kalsonger till maken och dom kostar mindre än 300 kronor alltså hade vi bara köpt något vi inte behövde för att komma upp i dom 300 kronorna. Vi sparade 150 kronor på att inte utnyttja rabatten. Kalsongerna kostade 99 kronor för 3 par.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...