onsdag 25 maj 2016

Veckans sparade pengar

1 Blåbärsbusken som vi haft i flera år men som aldrig gillat livet hos oss gillar nu livet ännu mindre. Något eller någon har brytit av den lilla busken (som bara bestod av två små grenar). Den avbrutna grenen planterade jag i en kruka. Jag fick vindruvsskott av grannen förra året och den stack man bara ner i jorden så fick den rötter så det är värt ett försök.

2 Min vita kjol är väldigt genomskinlig. Den har haft en inbyggd underkjol som är så sliten att den knappt finns längre. Det gör att man visar det man har under kjolen. Jag färgade kjolen svart så nu är den inte genomskinlig längre. Dessutom trivs jag bäst i svarta kläder.

3 När jag ändå höll på och färgade slängde jag med en urtvättad favorittopp också.

4 Jag hade inget textilfärgsalt utan använde vanligt salt istället. Läser man på innehållsförteckningen på textilfärgsaltet står det att det bara innehåller NaCl vilket är vanligt koksalt. Prisskillnad: Vanlig salt kostar 8,90/kilo = 4,45 för 500 gram. Textilfärgsalt kostar 17,85 för 500 gram. Besparing: 13,40 kronor.

5 Jag ville gå en kurs i att laga mat av ogräs. Kursen som var två timmar lång kostade 695 kronor. Vilket jag tyckte var för mycket (speciellt som råvarorna är gratis) så jag skippade kursen och tänkte köpa kursledarens bok direkt istället och lära mig själv. Boken kostade 129 kronor.

6 Jag bestämde mig för att inte köpa boken utan reserverade den på biblioteket istället. Om jag gillar den och maten är god då köper jag boken.

7 Gjort egen gurkmajonäs.

8 Våra nya sängar har kommit (Hilding svenskgjorda och svanenmärkta). Killarna som körde hit den och monterade tog med sig våra gamla resårmadrasser gratis bara för att vara snälla. Det brukade kosta 200 kronor sa dom.
9 Planterade skott av jordgubbar istället för dom två pelargonerna som inte klarade vintervilan till entrén.

10 Använt tygbindor.

11 Gjorde restpizza lördag kväll. Kyckling från lunchen och taco från fredagen blev det på.

12 Maken har lagat dammsugarslangen.
13 Vill ha insynsskydd i sovrummet (dom nya sängarna är så höga att dom når upp ända till fönstret) men ville inte köpa plastfilm. Jag använde filmjölk och rollade på fönstret. Vill man ha det med mönster är det bara att fixa en schablon.

14 Gjort inlagd gurka.



Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...